Scandalul a pornit de la o scrisoare deschisă trimisă de o româncă, operator la 112, nemulțumită că serviciul de urgență a fost denigrat și acuzat de incompetență, după tragedia din Munții Apuseni. Asociația Europeană a numerelor de urgență a răspuns la această scrisoare și i-a dat dreptate româncei. Mai mult, directorul asociației dă vina pe Comisia Europeană pentru lacunele existente în gestionarea apelurilor de urgență primite la 112, care ar trebui să se asigure că localizarea apelului vine automat cu preluarea lui, așa cum este scris în legislația comunitară.
„Vicepreşedintele Comisiei Europene, Neelie Kroes, a refuzat să ia măsuri pentru a-i obliga pe operatorii de telefonie mobilă să trimită locul exact în care se află o persoană care sună la serviciul de urgenţă 112, cum ar fi coordonate GPS. Dacă ar fi făcut acest lucru, este foarte probabil ca supravieţuitorii teribilului accident de avion să fi fost salvaţi la timp”, se arată în răspunsul Asociației, care atrage atenția că este o problemă europeană, pentru că niciunul dintre cele 28 de state membre ale Uniunii nu a implementat localizarea apelurilor de urgență.
„Dacă cineva sună la 112 din nou, aflat într-o situaţie similară celei menţionate, o majoritate covârşitoare a centrelor 112 din Europa nu vor putea să localizeze şi să salveze acea persoană”, a spus Arturas Kedavicius, fost director al Serviciului 112 din Lituania.
Sunt și europarlamentari nemulțumiți de modul în care Comisia Europeană a gestionat problema.
„În ultimii şapte ani, am cerut de câteva ori Comisiei Europene lămuriri despre sistemul de localizare şi de alertare”, a spus europarlamentarul Adina Vălean.
În urma criticilor primite, Comisia Europeană a anunţat că a scris guvernelor din statele membre şi le-a cerut să îmbunătăţească sistemul de localizare a persoanelor care apelează numărul de urgenţă 112.