Un raport al Consilului Concurenţei arată că drumarii tărăgănează lucrările și majorează costurile prin acte adiţionale, astfel că, un kilometru de autostradă poate fi mai scump şi cu 30 la sută faţă de oferta iniţială.
Statul român cheltuieşte de trei ori mai mult pe autostrăzi decât bulgarii, a avertizat Consiliul Concurenţei. Cu toate acestea, România este la coada Europei când vine vorba de drumuri rapide.
„Vedem întârzieri mai mari. În Europa sunt undeva la nouă luni, la noi sunt peste 12 luni. Vedem multe acte adiționale, contractul se reînnoiește din nou și din nou și asta rezultă în creșteri destul de mari de preț, care sunt 30-50 la sută față de 20 la sută în alte țări”, susține Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Spre exemplu, între iunie 2010 și iunie 2011, CNADNR a încheiat 96 de contracte. Acestea au fost modificate prin 203 acte adiționale, iar în unul din patru cazuri a însemnat creșteri de prețuri. Ca un exemplu de mod de lucru în ritm de melc este și că faptul că primii 24 de kilometri ai autostrăzii Orăștie-Sibiu, care ar fi trebuit daţi în folosinţă în aprilie, vor fi gata luna viitoare.
„Pe baza datelor strânse în acest studiu, am declanșat deja patru investigații. De fapt, sunt trei pornite din analizele noastre și se referă la licitațiile organizate de direcțiile regionale de drumuri din Craiova, Brașov și Timișoara. Pe baza unor date de la CNADNR am declanșat o investigație privind furnizarea de materiale de construcții”, mai spune Bogdan Chirițoiu.
Raportul Consiliului mai arată şi că lucrările executate sunt prost făcute şi că au un termen de garanție mic. Consecinţa este că statul ajunge să îngroape bani grei în lucrări de reparații ale unor șosele abia inaugurate. Acum, autoritățile cer o garanție mai mare - de patru ani - pentru lucrările începute în ultimii doi ani. Dar tot suntem în urma statelor europene, unde garanţiile pentru construcţia autostrăzilor sunt de cinci ani.