Carisma este un „dar particular oferit oamenilor prin grația divină sau har”, potrivit dicţionarului explicativ al limbii române. Confirmă acest lucru şi Adrian Herţoiu, considerat a fi unul dintre cei mai carismatici oameni de afaceri din Sibiu. A urmat un curs de comunicare, unde a învăţat că secretul unei afaceri de succes stă în multă muncă, dar şi în carismă. Adrian Herţoiu conduce o fabrică de textile.
,,Iei părțile bune de la fiecare persoană în parte, pe care nu neaparat o stimezi, dar pe care o respecți. Carisma se poate învăța”, spune Adrian Herțoiu.
Aceeasi strategie a aplicat-o şi Tiberiu Mitrea, un tânăr fermier din Mărginimea Sibiului. Timp de trei ani, a urmat cursurile Facultăţii de Marketing şi Afaceri din Aarhus, Danemarca. A revenit acasă şi a pus bazele unei ferme, iar pentru a avea relații bune cu angajații și furnizorii, carisma nu trebuie să lipsească, în opinia sa.
„Te ajută să duci la îndeplinire proiectele cu succes. Toată lumea se așteaptă să faci până aici, iar tu ajungi până aici. Acesta se numește 'factorul wow'”, spune el.
Termenul nu le este străin nici politicienilor.
Întrebat dacă poate carisma să facă diferenţa într-o bătălie electorală, răspunsul primarului din Sibiu, Klaus Iohannis, a fost: „Fără îndoială!”
La succes contribuie antrenori bine pregătiți.
„Carisma este cea care poate sa facă deosebirea dintre un lider și un șef. Șeful este o persoană care caută să se impună subalternilor sau altor persoane să-l urmeze, pe când liderul este o persoană care este urmată fără să impună nimic”, explică Lucian Drăgoi, trainer de dezvoltare personală.
„Nu ne naștem cu ea, o putem dobândi și se poate întâmpla să și pierdem o astfel de trăsătură”, spune psihologul Aniela Minu.
În străinătate, prețul sfaturilor pentru găsirea succesului pornește de la 200 de euro pe oră, în timp ce în România este sub o sută de euro.