În mod normal, o croazieră de şapte zile costă cel puţin 1.200 de euro. Mai sunt însă și pachetele last-minute sau promoțiile diverselor companii.
Conform unei agenții de turism de la noi, numărul românilor care au mers în croaziere a crescut constant în ultimii ani, însă într-o bună măsură, e vorba de oameni care vânează oferte.
Sunt situații în care o croazieră ajunge să coste sub 500 de euro, dar condiţiile vor fi asemănătoare cu cele de la un hotel clasic de două stele.
Indiferent de condiţii, cam 8.000 de români au plecat în croaziere anul trecut, cu 16% mai mulți decât în 2014.
Paradoxal, prețurile pachetelor de bază nu au scăzut prea mult în ultimii ani. Însă mai întâi criza, și acum războaiele, au făcut ca tot mai multe cabine de pe vasele de croazieră să rămână neocupate.
Agenţiile de turism şi-au refăcut calculele aşa că au apărut tot mai multe oferte last-minute sau early booking.
Într-o primă fază, războiul din Ucraina a ajutat economia România. Vasele de croazieră au evitat porturile rusești și ucrainiene de la Marea Neagră și, în locul lor, au acostat în România sau Bulgaria. În 2014 de exemplu, la Constanța au acostat 92 de nave, cu o treime mai multe decât în anul precedent.
Cum conflictul de la granițele României nu dă semne că s-ar putea încheia prea curând, companiile navale au decis să nu-și mai asume niciun risc. Scăderea a fost uriașă în 2015, când în Constanța au acostat doar 37 de nave cu turiști. Desigur, nici cei care organizează excursii în Deltă sau mese festive pentru pasageri nu au mai avut aceleași încasări.
România nu este singura aflată în această situație. După ultimele atentate, navele de croazieră și-au anulat acostările în Istanbul. Și fără Istanbul, chiar nu prea mai sunt motive ca un vapor să intre în Marea Neagră, așa că pe termen lung, în Constanța ar putea ajunge încă și mai puține nave de croazieră.
Acostările în Constanța
2013 - 69 de nave
2014 - 92 de nave
2015 - 37 de nave