Şoferii profesionişti sunt în topul angajaților greu de găsit. Volumele de transport intracomunitar sunt în creştere, dar în România există firme cu camioane trase pe dreapta. Nu are cine să le conducă. Condiţiile de lucru nu s-au schimbat, ofertele de muncă sunt tot mai multe, atât în România, cât şi în Uniunea Europeană, dar numărul şoferilor cu atestat scade cu fiecare an.
„Sunt şapte mărci de camioane produse în Europa, merg pe aceleaşi drumuri, în special în Europa de vest, unde se mută cea mai multă marfă, pe aceleaşi autostrăzi, stau în aceleaşi parcări”, spune Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
Un şofer profesionist câştigă lunar pe transport internaţional între 1.500 şi două mii de euro. În România salariile sunt mai mici și transportatorii din Vest vin şi angajează şoferi din est, dar asta mai ales pentru că în vest, meseria de şofer nu mai este dorită.
„Lumea a devenit mult mai comodă, în Europa de vest oamenii îşi doresc să ajungă acasă în fiecare zi sau, cel puţin, la final de săptămână şi să nu-şi petreacă weekend-ul în cabina unui camion”, mai spune Radu Dinescu.
Patronatele din Transporturi trag un semnal de alarmă şi spun că de vină este şi legislaţia românească. Planurile transportatorilor au fost încurcate în 2013, când a intrat în vigoare o Directivă Europeană ce prevede că pot obţine permise de conducere de categoriile C şi CE doar cei care au împlinit 21 de ani.
Radu Dinescu, secretar general UNTRR: „Am ajuns ca din februarie 2013 până în ianuarie 2016 să nu mai avem niciun nou candidat”.
Ca sectorul transportatorilor rutieri să nu se prăbușească, iar şoferii să poată continua să lucreze în condiţii normale, patronatele cer modificarea legii. Mai exact, transportatorii cer ca vârsta minimă pentru un permis de conducere profesionist să coboare la 18 ani.
În același timp, transportatorii cer înființarea unei rețele naționale de școli vocaționale specializate în furnizarea educației profesionale și competențelor tehnice de care tinerii au nevoie pentru a fi angajați ca șoferi profesioniști.