Membrii CNA au decis, în urma ședinței de azi, că reclamele pentru promovarea proiectului minier de la Roșia Montană sunt agresive şi induc publicul în eroare.
Mai mult, CNA a considerat că exploatarea cu cianură este o metodă care dăunează sănătăţii şi siguranţei populaţiei.
Autorii spoturilor trebuie să modifice reclamele pentru a fi în conformitate cu legea. Până atunci televiziunile nu mai pot difuza spoturile existente în prezent.
„Întrunit în şedinţă publică, Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să emită o decizie de intrare în legalitate în privinţa spoturilor aferente campaniei de promovare în spaţiul audiovizual a proiectului minier de la Roşia Montană”, se arată în comunicatul CNA. Astfel, aceste spoturi trebuie modificate conform prevederilor legale pentru a putea fi difuzate.
După analiza raportului de monitorizare, întocmit de direcţia de specialitate, Consiliul a constatat că la derularea acestei campanii, radiodifuzorii nu au respectat prevederi Legea audiovizualului, conform cărora „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: (...) f) să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei; g) să nu stimuleze comportamente dăunătoare mediului”.
De asemenea, CNA a constatat că au fost încălcate dispoziţii din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, respectiv: „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale” și „Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive”.
Cât de prezente au fost spoturile în grila televiziunilor
Potrivit instituţiei de la 1 septembrie până în 6 octombrie 13 posturi de televiziune au difuzat de zeci de ori spoturile plătite de canadienii de la Roşia Montană Gold Corporation. Astfel, Antena 3, a difuzat de 88 de ori spoturile de susţinere a exploatării miniere cu cianuri, B1 de 135 de ori, iar România Tv de peste 100 de ori. Chiar şi două posturi de muzică populară Taraf Tv şi Etno tv au difuzat spoturile incriminate de Consiliul Audiovizualului.
În plus CNA a arătat că două posturi TV , B1 şi România TV au avut şi emisiuni sponsorizate de compania canadiană. Instituţia a primit două mii de plângeri pentru modul în care presa a tratat subiectul exploatării aurului cu cianuri şi a protestelor faţă de acest proiect.
Promovarea exploatării de la Roşia Montană la TV
11 spoturi plătite
Difuzare: 1 septembrie - 6 octombrie
13 posturi de televiziune
sursa: CNA
Banii Roşia Montană Gold Corporation pentru televiziuni
Antena 3
11 spoturi
88 difuzări
B1 TV
11 spoturi
135 de difuzări
Realitatea TV
4 spoturi
15 difuzări
România TV
11 spoturi
111 difuzări
TVR 1
10 spoturi
67 difuzări
TVR 2
10 spoturi
63 de difuzări
Acasă TV
5 spoturi
25 de difuzări
Antena 1
9 spoturi
45 de difuzări
Kanal D
5 spoturi
32 de difuzări
Prima TV
8 spoturi
36 de difuzări
Pro TV
4 spoturi
13 difuzări
Etno TV
10 spoturi
45 de difuzări
Taraf TV
11 spoturi
47 de difuzări