Înființarea unei noi comisii - aceasta a fost soluția găsită de premierul Victor Ponta pentru eșecul operațiunii se salvare din Apuseni să nu se mai repete.
În mod sigur, vor exista două tipuri de comisii, de comitete de urgență, unul care se referă la intemperii și acolo vicepremierul, ministrul Administrației și Dezvoltării Regionale, împreună cu autoritățile locale și cu instituțiile publice trebuie să aibă proceduri foarte clare și capacitate de intervenție, iar în ceea ce privește situațiile de urgență, sub conducerea vicepremierului pentru ordine publică, siguranță națională, atât Ministerul de Interne, ISU, Ministerul Sănătății și diverse alte instituții și autorități trebuie să funcționeze mult mai bine, în coordonarea și sub autoritatea unei singure persoane, în așa fel încât în situații simlare reacția să fie mult mai eficientă”, a declarat Victor Ponta.
Nici până acum nu duceam însă lipsă de comitete. Cel puţin pe hârtie, o astfel de structură există încă din 2004. Dacă s-ar fi aplicat legea, ministrul de Interne ar fi trebuit să conducă acest comitet. În celula de criză de la MAI ar fi trebuit să se regăsească reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor, ai ROMATSA, ai STS, dar şi de la toate structurile din MAI responsabile cu operaţiuni de salvare - IGSU, Jandarmerie, Pompieri, secretarul de stat pentru probleme de ordine publică şi secretarul de stat pentru relaţia cu prefecturile şi ISU.
Dacă ministrul de Interne şi-a dat demisia, puţini vorbesc, însă, despre responsabilitatea Ministerului Transporturilor.
„Pentru accidentele aviatice, celula de criză se înființează la Ministerul Transporturilor. Nu știu dacă s-a înființat sau nu, bănuiesc că se va face o anchetă și se va vedea dacă și-au îndeplinit procedurile sau nu”, spune Relu Fenechiu, fost ministru al Transporturilor.
Un regulament din 2008 privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie prevede crearea unui centru operativ sub directa coordonare a Ministerului Transporturilor. O astfel de celulă de criză ar fi trebuit să adune informaţii despre locaţia aeronavei de la ROMATSA şi să le transmită către Ministerul de Interne, ISU şi STS, dar şi să monitorizeze operaţiunile de salvare. Ramonei Mănescu îi găseşte scuze, însă, şeful ei pe linie de partid.
„Ramona Mănescu este încă într-o perioadă de început. În fața acestei tragedii trebuie sa facem niște distincții, să localizăm responsabilii în zona deciziei”, a spus Crin Antonescu.
O lipsă de reacţie similară din partea autorităţilor i-ar putea costa scump pe români pe viitor. Chiar dacă pe hârtie există un comandament pentru situaţii de urgenţă în caz de cutremur, la şefia căruia se află Raed Arafat, nu există nicio garanţie că el va funcţiona corespunzător în cazul unui seism dezastruos.