Niciunul dintre reprezentanţii celor trei ministere implicate în proiect nu îşi asumă întreaga responsabilitate pentru construcţia sau finanţarea lui. Autorităţile au reuşit să construiască doar 3% din acest proiect în peste 20 de ani și au plătit 2,6 de milioane de euro pe kilometru.
Premierul Victor Ponta i-a cerut ministrului delegat pentru Marile Proiecte să găsească finanţare, până în februarie, pentru o serie de proiecte printre care şi canalul Siret-Bărăgan.
„Tocmai acesta este rolul acelui ministru al Marilor Proiecte, i-am zis lui Dan Șova și în public și în privat, i-am dat ca termen sfârșitul lunii februarie. Pe listă este și canalul Siret-Bărăgan, care are trei componente, de irigații de agricultură, componenta de mediu, de prevenire a inundațiilor și o componentă de transporturi”, a spus premierul Victor Ponta.
Însă nici până acum nu a fost pusă pe hârtie o strategie pentru reluarea construcţiei canalului, iar autorităţile plimbă responsabilitatea între ele.
Contactat de Digi24, ministrul Dan Şova susţine că Agenţia pentru Îmbunătăţiri Funciare este cea care se ocupă de această investiţie, instituție aflată în subordinea ministerului Agriculturii.
„Nu pot să discut despre canalul Siret-Bărăgan decât ca un punct de alimentare al infrastructurii de irigații, dar nu este la ANIF canalul Siret-Bărăgan, știu că Apele Române au execuția”, precizează Ion Barbu, directorul Agenţiei Naționale pentru Îmbunătăţiri Funciare.
Lucia Varga, ministrul delegat pentru Ape, Păduri şi Piscicultură, în subordinea căreia se află compania Apele Române, recunoaşte că această instituție este parte din proiect, însă spune că nu trebuie să găsească fonduri, ci doar să construiască.
Un alt minister implicat în proiect este cel al Transporturilor, însă implicarea acestora ar veni abia după terminarea proiectului, deoarece ministerul trebuie să se ocupe doar de partea de transport de mărfuri. Până atunci însă, în teren, situația arată dezarmant. În mai bine de 20 de ani, au fost construiți doar 50 de kilometri din cei 190 proiectați și doar cinci sunt funcționali.
O investiție care ar elimina din dependența României de importurile de legume și cereale din străinătate este și acum în paragină. Autoritățile nu au investit niciun leu în ultimii ani în construcția canalului Siret-Bărăgan, care odată terminat, ar iriga 500.000 de hectare de teren.
Ministrul Agriculturii spune însă că proiectul nu este de aruncat într-un sertar, dar nici nu constituie o prioritate pentru punerea pe picioare a agriculturii.
Lucrările la acest canal au început în 1987 şi s-au oprit în 1993. În total, statul a cheltuit circa 132 de milioane de euro pentru realizarea celor 50 de kilometri ai canalului. Pentru continuarea lucrărilor ar fi nevoie de 10 miliarde de euro, spune ministrul Agriculturii, banii care ar putea veni doar din fonduri europene sau dintr-un parteneriat public privat. Găsirea investitorilor este însă, așa cum spunea și premierul Victor Ponta, în atribuțiile ministrului Marilor Proiecte, Dan Șova.