Patron de magazine online, Mugur Frunzetti a pornit una dintre afacerile sale chiar cu ajutorul site-urilor de reduceri. În urmă cu doi ani, a deschis o florărie online pe care dorea să o facă repede cunoscută şi a ales să atragă primii clienţi cu oferte pe site-urile de reduceri.
„Aceste reduceri nu sunt un mijloc de vânzare şi nu o să mai facem astfel de promoţii. Suntem un magazin matur, avem o bază mare de clienţi, avem o cifră de afaceri care ne mulţumeste şi nu avem nevoie de salturi bruşte acum. Dacă afacerea ta vinde 70% din capacitate, n-ai ce căuta pe un site de reduceri”, spune Mugur Frunzetti.
Site-urile de reduceri au fost gândite în special pentru afacerile aflate la debut. Sunt un canal de promovare pentru afaceri, dar nu se pretează oricărei afaceri, spun specialiştii. Consultantul online Liviu Taloi explică de ce: „Magazinele online, spre exemplu, nu prea îşi permit să facă reduceri foarte mari pentru că marginea este mică, pe când business-urile offline, vorbim de business-urile de servicii, precum business-urile de coafor, spa-uri, au nişte margini mari, foarte mari, şi-atunci îşi pot permite să se promoveze pe site-urile de reduceri colective.”
Firmele care vând servicii şi produse prin intermediul site-urilor de reduceri colective nu trebuie să-şi facă iluzii. Dacă reducerea pe care o oferă este una reală, atunci ea înseamnă o pierdere în contabilitatea firmei, spune şi Mugur Frunzetti: „Aceste canale de marketing presupun un cost, considerat de multă lume ca fiind o pierdere. Înseamnă că dacă un produs sau un serviciu ne costă 3 lei şi-l vindem cu 4, de multe ori, pentru a avea o campanie de succes pe un site de reduceri, ar trebui să-l vindem cu 2. O să avem 1 leu pierdere.”
Sunt însă destule firme care încearcă mai mult să-şi păcălească clienţii cu reduceri fictive. Strategia este simplă: cresc preţurile înainte de promoţie, iar apoi se laudă cu reduceri, când de fapt preţul este acelaşi sau chiar mai mare decât înainte. Serviciile se pretează cel mai mult unor astfel de scheme pentru că manopera nu are un preţ fix. „Eu personal am scris pe blog despre o firmă care m-a păcălit. (…) Într-un an de zile am acumulat 100 de comentarii de la alţi păcăliţi şi, de curând, am înţeles că au închis-o. (…) Nu poţi păcăli tot timpul pe toată lumea”, crede Mugur.
De fapt, dispariţia site-urilor mai mici, care nu pot să garanteze calitatea produselor şi serviciilor pe care le promovează, este un fenomen natural după ce reducerile au devenit un fenomen. A fost o afacere facilă, în care investiţia pentru un astfel de site era de 1000-2000 de euro, pentru achiziţionarea soft-ului necesar. Acum însă se cerne sita şi rămân doar cei care au promoţii reale.
Deşi în România funcţionează în prezent circa 80 de site-uri de reduceri, grosul încasărilor este realizat de primele zece site-uri. Banii făcuţi cu un singur click nu sunt deloc de neglijat. În primele şase luni ale anului acesta, site-urile de reduceri au vândut peste un milion de cupoane, adică dublu faţă de aceeaşi perioadă din 2011. Încasările totale ale pieţei s-au ridicat la aproape 13 de milioane de euro.