Lucrările mai aşteaptă, însă. Drumarii acuză nereguli şi ameninţă chiar cu depunerea unor plângeri la Bruxelles.
Două dintre tronsoane au fost atribuite firmelor clasate pe al doilea loc în urma licitaţiilor. Este vorba despre cei 28 de kilometri dintre Dumbrava şi Coşeviţa, dar şi despre următorii 21 de kilometri până la Ilia, de a căror construcţie se vor ocupa italienii de la Secol şi firma omului de afaceri Theodor Berna.
Deşi a avut oferte mai bune decât ceilalţi constructori înscrişi la licitaţie, Dorinel Umbrărescu, unul dintre regii români ai asfaltului, a fost descalificat pentru că nu îndeplinea toate criteriile. Omul de afaceri a primit însă, în cele din urmă, contractul pentru asfaltarea celor 22 de kilometri de şosea de mare viteză dintre Ilia-Deva, cu o ofertă de 4,2 milioane de euro pentru un kilometru.
Un preţ prea mic, spun spaniolii de la FCC şi austriecii de la Strabag, care au depus deja contestaţii şi cer anularea licitaţiei şi reevaluarea ofertelor. Ei ameninţă că vor ajunge cu plângerile până la Comisia Europeană de la Bruxelles. În aceste condiţii şi 2013 va fi un an pierdut, spun specialiştii, pentru că va mai dura cel puţin şase luni până la începerea lucrărilor.
Între timp se munceşte doar la primii 27 de kilometri ai autostrăzii, până la Dumbrava. Fără prea mult spor, însă. „Avem anumite puncte pe toată autostrada unde am suspendat lucrările din cauza firelor electrice care nu au fost mutate. Până nu se mută, nu se poate finaliza autostrada”, explică Adriano Scatena, şef de şantier.
„O să avem ceva întârzieri. Ne forțează, încercăm să terminam cât mai repede. Potrivit contractului, pe cei 27 de kilometri dintre Lugoj şi Dumbrava ar fi trebuit să gonim încă din aprilie”, afirmă inginerul Petru Bâcu.
Constructorii speră să termine lucrările cel târziu în decembrie.