Este vorba despre patru porţiuni ale Coridorului IV, între Timişoara şi Deva, şi o bucată din Autostrada Transilvania. Lucrările nici măcar nu au început, cu toate că termenul de finalizare era toamna trecută.
Peste o sută de kilometri de autostradă ar fi trebuit să fie în construcţie la această oră. Cea mai gravă situaţie este pe Coridorul IV. Loturile 2, 3 şi 4 dintre Lugoj şi Deva aşteaptă încă din luna august 2012 desemnarea constructorilor care au câştigat licitaţiile. Motivul? Comisia de licitaţie din cadrul CNADNR întârzie să dea un rezultat.
„Voi trimite controlul după ce vor da un rezultat. Întâi mi-au spus că îl dau pe 5 aprilie. După cum vedeţi, a trecut 5 aprilie de ceva timp. Acum mi-au promis că dau până la sfârşitul lui aprilie”, a declarat Dan Șova, ministrul Marilor Proiecte.
Pentru cele trei contracte au fost depuse 50 de oferte în total. Iar lucrările la cei 72 de kilometri vor costa 742 de milioane de euro fără TVA, conform anunţului de participare, adică o medie de zece milioane de euro pe kilometru. Banii vor veni de la Uniunea Europeană în proporţie de 85 %. Restul, de la bugetul de stat.
Pe de altă parte, prima porţiune din Autostrada Transilvania licitată după retragerea americanilor de la Bechtel are un constructor desemnat. Sunt 8,7 kilometri de autostradă între Gilău şi Nădăşelu care vor costa 61 de milioane de euro fără TVA.
După cinci amânări provocare de contestaţii de-a lungul timpului, această porţiune din Autostrada Transilvania are un constructor. Problema este alta acum: lipsa banilor, pentru că este un proiect cu finanţare de la buget.
Tot cu o contestaţie se confruntă şi atribuirea contractului pentru Lotul 2 de autostradă dintre Timişoara şi Lugoj. Termenul de soluţionare nu-l ştie nici ministrul Marilor Proiecte. „Să stai un an de zile este inacceptabil din toate punctele de vedere. În 21 august s-au depus toate ofertele. De atunci ar fi trebuit să se dea rezultatul”, a spus Dan Șova.
Pentru lotul 2 dintre Timişoara şi Lugoj au depus oferte 10 companii. Acestea vor să construiască 25 de kilometri şi jumătate de autostradă la un preţ estimat de 144 de milioane de euro, fără TVA, adică 6 milioane de euro pe kilometru.