Aterizare ratată pe Aeroportul Cluj-Napoca. A fost deschisă o anchetă penală

Data publicării:
foto avion cluj2 vasile sturza

ACTUALIZARE 15.44. Un dosar penal a fost deschis în urma incidentului din această dimineață, după ce un avion a ieșit de pe pistă la aterizarea pe aeroportul din Cluj-Napoca.

Ancheta penală a fost deschisă în urma declarațiilor contradictorii făcute de reprezentanții aeroportului și de cei ai companiei low-cost privind condițiile în care a avut loc incidentul și responsabilitatea pentru acesta.


ACTUALIZARE 15:15 - Traficul aerian pe aeroportul din Cluj-Napoca a fost reluat, după incidentul aviatic în care a fost implicată o aeronavă Blue Air, a declarat joi, pentru Agerpres, directorul Aeroportului Internațional Avram Iancu, David Ciceo.


ACTUALIZARE 15.09. Și ROMATSA a făcut o serie de precizări în urma incidentului:

 „Având în vedere afirmaţiile apărute în presă în urma evenimentului de aviaţie petrecut pe aeroportul din Cluj în care a fost implicată o aeronava a companiei Blue Air, facem următoarele precizări:

La ora 07:20 aeroportul a solicitat accesul pe pistă a mai multor utilaje pentru deszăpezire. Informaţiile privind timpul solicitat de curăţare a pistei au fost transmise de către aeroport către ROMATSA, informaţii pe care controlorii de trafic aerian le-au transmis, la rândul lor, piloţilor; ROMATSA şi-a dat acordul. La ora 07:51 aeroportul a informat turnul de control că pista a fost eliberată. Controlorii de trafic aerian ai ROMATSA au respectat procedura de comunicare cu echipajul aeronavei şi personalul aeroportului privind informarea legată de disponibilitatea pistei şi nu au intervenit în activitatea de curăţare a pistei de către aeroport. La ora 7:52, controlorii de trafic aerian ROMATSA au informat piloţii aeronavei care executau manevra de apropiere că pista este contaminată cu zăpadă umedă de 3 mm şi are un coeficient de frânare mediu. La ora 08:00 aeronava Blue Air a aterizat.

ROMATSA nu are niciun fel de atribuţii privind curăţarea pistei şi nici stabilirea stării acesteia. ROMATSA primeşte informaţiile privind starea pistei de la aeroport şi le comunică piloţilor”.


ACTUALIZARE 13:45 - Referitor la incidentul aviatic de la Cluj-Napoca, Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile a trimis presei un comunicat:

„La ora 08:05, CIAS a fost informat despre producerea unui eveniment de aviație pe Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj, în care a fost implicată o aeronavă aparținând companiei Blue Air - Airline Management Solutions, care la aterizare a depășit pragul pistei, ieșind în zona de siguranță. Din primele informații primite nu au fost răniți și aeronava nu a suferit deteriorări. Evenimentul este investigat de o comisie CIAS, care în momentul de față se deplasează spre locul producerii evenimentului. În conformitate cu capitolul 4 paragraful 4.1 din Anexa 13 OACI și Art. 9 alin. 2 al Regulamentului (UE) nr. 996/2010, CIAS a notificat Statele Unite ale Americii prin NTSB (ca stat proiectant și stat de fabricație al aeronavei), EASA, ICAO și DG-MOVE”.


ACTUALIZARE 12:00 - Compania Blue Air revine cu un nou comunicat: „Referitor la incidentul zborului 0B 9301 Otopeni – Cluj – Barcelona, revenim cu mai multe informații:

La ora 08:00 avionul Blue Air a aterizat pe pista Aeroportului Internațional Avram Iancu din Cluj.

În faza finală de frânare din cadrul procedurii de aterizare, comandantul aeronavei a observat că aderența nu este suficient de mare pentru a permite oprirea în limitele pistei de aterizare, avionul alunecând circa zece metri în afara pistei.

Conform buletinului meteo transmis de către Romatsa (informații preluate de la reprezentanții aeroportului Cluj) la ora 07:30 frânarea pe pista de aterizare era medie spre bună existând depuneri de zăpadă. În aceste condiții, conform manualului de operare al aeronavei, aterizarea și frânarea se pot efectua în siguranță.

Ulterior aterizării, un nou buletin meteo a fost emis, buletin în care condițiile meteo descrise erau: acoperire până la 100% a suprafeței pistei cu zăpadă udă și condiții de frânare medii.

Pentru a elimina speculațiile apărute cu privire la carburantul existent la bordul aeronavei, dorim să menționăm că exista suficient combustibil în momentul aterizării în conformitate cu reglementările în vigoare și respingem ferm afirmațiile conform cărora ar fi fost o aterizare de urgență cauzată de lipsa carburantului. Întărim acest lucru și prin faptul că în niciun moment comandantul nu a solicitat aterizarea de urgență.

În ceea ce privește cei 110 pasageri care au venit de la București, împreună cu cei 45 de pasageri care urmau să se îmbarce de la Cluj, aceștia fiind transferați în acest moment către Sibiu de unde o altă aeronavă a companiei îi va prelua și transporta către Barcelona. Toți pasagerii au avut asigurată masă și băuturi pe perioada de așteptare.”

Comunicatul vine în completarea lui Gheorghe Răcaru, director general Blue Air: „Părerea mea este că domnul Ciceo nu ştie ce vorbeşte şi nu este prima dată când se întâmplă acest lucru. Deci conform reglementărilor când pleacă o cursă unde pleacă, pleacă cu petrol pentru destinaţie, pentru un anumit număr de minute pentru zonă de aşteptare şi petrol pentru aeroportul de rezervă. Este posibil ca comandantul să-i fi spus că el mai poate sta în zona de aşteptare 5-10-15 minute, după care dacă nu aterizează la Cluj se duce la aeroportul de rezervă. Nu s-a pus în niciun caz problema de lipsă de petrol. El a aterizat cu aproximativ trei tone de petrol care îi mai ajungeau pentru o oră şi ceva de zbor”.  

Anterior, David Ciceo, directorul Aeroportului din Cluj-Napoca a declarat: „A fost o solicitare a piloților către turnul de control că e nevoie urgentă să aterizeze, pentru că n-au combustibil. Utilajele deszăpezeau, dar condițiile de aterizare erau bune. Au ieşit de pe pistă ca să poată ateriza, dar condițiile erau corespunzătoare. Era o frânare 3. Frânarea e între 1 si 5, 1 e cea mai slabă, 5 cea mai bună. În condiții de ninsoare, erau condiții corespunzătoare de aterizare”.



ACTUALIZARE 10:30 - „Aeronava a plecat de la București către Cluj în condiții normale, în baza informațiilor meteo care dădeau aeroportul deschis, cu condiții de ninsoare, cu coeficient de frânare bun. În apropiere de aterizare au primit informații că situația la sol s-a deteriorat puțin, în sensul că pe aeroport coeficientul de frânare a scăzat la mediu, aeronava a făcut o zonă de așteptare ca să iasă echipamentele de curățare, după care a procedat la aterizare, una normală a momentului în care a luat contact cu pista, după care echipajul nu a reușit să oprească avionul în zonă de pistă și a ieșit în afara acesteia. Dacă erau condiții care nu permiteau aterizarea, comandantul putea să se îndrepte către alt aeroport - Târgu Mureș sau Sibiu”, a declarat Gheorghe Răcaru, directorul Blue Air.

Întrebat dacă ar fi fost cazul ca aeronava să aterizeze pe alt aeroport, Gheorghe Răcaru a declarat: „La aterizare se vine în baza informațiilor primite din partea aeroportului, pilotul nu cunoaște condițiile de la sol. Condițiile furnizate de aeroport erau unele bune pentru aterizare, conform datelor primite. Noi nu putem să acuzăm pe cineva până nu avem elemente obiective care vor rezulta în urma măsurătorilor și evaluărilor făcute de comisia de anchetă”.


Din fericire în acest caz nu s-au înregistrat răniți. În aeronava care venea de la București se aflau 116 persoane, acestea fiind debarcate după oprirea aeronavei.

Autoritățile se află pe pista unde a avut loc incidentul și vor încerca să afle care a fost cauza ce a dus la acest incident.

Persoanele care trebuie să călătorească de pe acest aeroport trebuie să verifice constant site-ul oficial al aeroportului. La această oră sunt două aeronave care ar fi trebuit să aterizeze, dar au fost redirecționate către Sibiu. Sunt, de asemenea, două zboruri anulate spre Viena.

Pentru a afla informații despre pasagerii care se aflau la bordul aeronavei se poate suna la numărul de telefon al aeroportului.

„Este vorba despre o aeronavă Blue Air care venea de la București și zbura către Barcelona cu escală la Cluj-Napoca. La aterizare, avionul a ieșit 20 de metri în afara pistei. Nu există victime, aeronava nu este avariată. Pe aeroport erau condiții bune de aterizare. Urmează ca ministerul Transporturilor să formeze o comisie de investigații și să stabilească ce cauze au dus la producerea acestui incident. În momentul de față, aeroportul este închis”, a declarat David Ciceo, directorul Aeroportului Cluj-Napoca”.

Imagini trimise de un telespectator

„Comandantul a încercat să oprească aeronava, a aterizat foarte bine, dar autoritățile aeroportului din Cluj nu au deszăpezit pista, era zăpada de un metru, și am înțeles că s-a spus la TV că pista era curată. Nu, este o mare minciună. Abia după ce am ajuns pe câmp au venit lamele să curețe. Explicații nu am primit. 30-40 de minute am stat în aeronavă până ne-au debarcat, am stat în aeroport, nu ni s-au dat explicații, nimic”, spune Alex Bucur, pasager.

Un alt pasager, Alex Mihai Marin, a povestit: „Pista era acoperită de zăpadă și gheață. Pilotul a dat dovadă de profesionalism deoarece ne aflăm în viață. Putea să se întâmple altceva dacă pilotul nu reacționa cum trebuia. Cei de la aeroport trebuiau să curețe pista. În avion nu prea ne-am dat seama ce se întâmplă pe moment, după ce am aterizat, am văzut unde ne aflăm și ne-am dat seama ce s-a întâmplat. N-am primit nicio explicație. Au zis să stăm liniștiți că nu e nicio problemă. Așteptăm să ni se aducă apă și mâncare și au zis că ne preiau autocarele, mergem la Sibiu și apoi la Barcelona. Pista arăta ca o pârtie de ski”.

Oficialii Blue Air au trimis un comunicat în care se precizează că „Aeronava care efectua zborul de tip charter numărul OB 9301 pe ruta Otopeni – Cluj – Barcelona, la aterizarea la Cluj a întâmpinat un incident minor depășind suprafața pistei cu aproximativ 5-10 metri. La bord se aflau 110 pasageri și 6 membri ai echipajului. Toți pasagerii au fost debarcați în condiții normale, aceștia fiind transferați în terminalul de plecări unde primesc suport din partea companiei și a aeroportului. A fost deschisă o anchetă de către CIAS (Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile). Vom reveni cu detalii în ceea ce privește posibilele cauze care au dus la producerea prezentul incident”.

Foto: Petrică Adrian

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri