Şefii de la Drumuri şi-au pus în cap multe din firmele de proiectare din România.O demonstrează numărul record de contestaţii: 72. Practic niciuna dintre cele 17 licitaţii organizate de Compania de Drumuri pentru schiţarea a aproape 2000 de kilometri de autostradă nu scăpat necontestată. Ce reclamă proiectanţii?
„Ne-a pus nu numai pe noi în situaţia de nu ne putea asuma nişte riscuri de pe o parte şi pe de altă parte de a nu le şti cuantifica. Vă dau un singur exemplu. Trebuie să ţinem valabile toate avizele şi acordurile pe toată perioada de viaţă a proiectului până se termină construcţia, care nu ştim când sau dacă începe”, spune Valentin Stoica, directorul general al unei firme de proiectare.
Nu ar fi prima oară când s-ar cheltui zeci de milioane de euro pentru trasarea pe hârtie a unor autostrăzi care nu ar ieşi din dosarele funcţionarilor de la Compania de Drumuri. În ultimii șapte ani s-au cheltuit peste 60 de milioane de euro pe studii de fezabilitate care au îngălbenit prin sertare.
Acesta nu este singura problemă. Proiectanţii se plâng şi că li se cere realizarea unor studii de impact inclusiv pentru specii de care nu au auzit nici biologii, precum „amfibiile” și „păsările SPA”.
„Păsările nu sunt catalogate ca păsări SPA, cu sunt pur şi simplu păsări protejate şi sunt ori vulnerabile, ori rare ori pe cale de dispariţie. Nu a fost o exprimare profesionistă păsări SPA. Nu se înţelege ce li se cere”, spune biologul Cristina Șuț.
Iar realizarea unor astfel de studii de mediu de care depinde apoi construirea unor ecoducte sau a unor poduri verzi peste autostradă poate costa şi câteva mii de euro.
Şefii de la Drumuri se arată surprinşi de nemulţumirile proiectanţilor, care pot întârzia realizarea respectivelor autostrăzi luni buni.
Peste 124 de milioane de euro sunt dispuşi să plătească şefii de la Drumuri pentru elaborarea sau refacerea a 17 studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproape 1.800 de kilometri de autostradă.