Fostul premier de la sud de Dunăre, Boiko Borisov, a avansat chiar şi o dată, 20 mai, despre care autorităţile române nu ştiu însă nimic. Pentru ca noua trecere peste Dunăre să fie funcţională, mai sunt câteva lucruri de pus la punct.
Viitorul pod ar urma să fie administrat în comun de cele două ţări de un joint-venture care încă... nu există. În Memorandumul de finanţare între Comisia Europeană şi Republica Bulgaria pentru construcţia Podului peste Dunăre s-a impus infiinţarea acestei structuri de management. Miercuri, Guvernul de la Sofia a adoptat o decizie prin care propune Parlamentului ratificarea acordului româno-bulgar de înfiinţare a unei companii mixte. Dar cum în Bulgaria vor fi alegeri, decizia trebuie aprobată de viitorul Parlament, adică cel mai devreme la mijlocul lunii mai.
Prin aceeaşi procedură va trebui să treacă şi România. Firma va administra veniturile din exploatare şi va asigura mentenanţa podului. O problemă pe care o mai are de rezolvat statul român este cea cu drumul de acces la viitorul pod, care în acest moment este plin de gropi și nu mai are finanţare pentru reabilitare.
Societatea mixtă ar urma să aibă sediul la Vidin şi o filială la Calafat. Veniturile din taxe vor fi împărţite între Bulgaria şi România proporţional, în funcţie de investiţiile făcute de fiecare stat în parte. Bulgaria a plătit 226 de milioane de euro, în timp ce România - doar 48 de milioane de euro.
„S-a constatat că există anumite blocaje. Unul era legat de înfiinţarea unei comisii mixte româno-bulgare care să administreze acest pod”, a declarat Cristinel Iovan, vicepreședinte CJ Dolj.
Presa bulgară a preluat săptămâna aceasta o declaraţie a fostului premier bulgar Boiko Borisov care a anunţat că data de inaugurare a podului de la Vidin este 20 mai. Autorităţile din România nu au, însă, informaţii sigure.
Un lucru e cert însă. Taxele de tranzit pentru viitorul pod Vidin - Calafat.
Autorităţiile bulgare au stabilit deja taxele pentru tranzitarea maşinilor pe podul care face legătura între Calafat Şi Vidin. Acestea vor fi între 2 şi 37 de euro, în funcţie de tonaj. Vestea bună este însă pentru pietoni şi ciclişti. Aceştia vor tranzita gratis podul ce leagă cele două oraşe.
Între timp, proiectul pentru software-ul de administrare a taxei a fost scos la licitaţie, iar ofertele se pot depune până la 7 mai. Reabilitarea drumului care leaga viitorul pod de Craiova a fost suspendată din lipsă de fonduri.