Foto: Facebook/ Marius Pop
Actualizare 08.50. „Colegii au vorbit cu pilotul. Înainte de Sibiu a cerut o coborâre la un nivel mai scăzut pentru a scăpa de givrare, produsă de condițiile meteo”, a spus Aleodor Frâncu, director general ROMATSA.
„Ancheta trebuie lăsată să își facă datoria. Copilotul va putea oferi informații, iar în maxim 30 de zile comisia trebuie să prezinte un raport preliminar. Iovan era un pilot cu peste 16.000 de ore de zbor, pe toate tipurile de aeronave. Dacă a luat decizia să plece, s-a gândit că fenomenul meteo va evolua pozitiv. El își căuta probabil un teren pe care să aterizeze”, a subliniat el.
Actualizare 08:27 Scoaterea trupului pilotului a fost o operațiune dificilă din cauza faptului că epava avionul se află la o altitudine de peste 1.500 de metri, iar toate echipamentele necesare descarcerării au fost transportate până acolo pe un drum accidentat, cu zăpadă.
Localnicii spun că aseară nu au fost luați în seamă atunci când dădeau detalii aproape exacte în legătură cu locul în care ar fi putut să se afle epava, cunoscând foarte bine zona. Sute de persoane din împrejurimi s-au mobilizat exempar, cu ajutorul mașinilor personale au reușit să urce la epavă și să salveze răniții.
Astăzi criminaliști și specialiști vor repeta cercetările, pentru acuratețe, aceștia luând în calcul că aseară, din cauza întunericului, ar fi putut rata unele indicii.
Trupul neînsuflețit al pilotului a fost transportat în localitatea Câmpeni, a informat un purtător de cuvânt al ISU Cluj.
Ultimii doi răniţiau fost aduşi, în această dimineaţă, în jurul orei 4.30, la Unitatea de Primiri Urgenţe 1, din Cluj-Napoca. Unul a fost transportat cu o ambulanţă SMURD de Terapie Intensivă Mobilă de la Bihor, iar celălalt cu o autospecială SMURD cu echipaj de prim ajutor.
Primii trei răniţi au fost aduşi pe rând, primul, medicul Radu Zamfir, de la Institutul Clinic Fundeni, a ajuns în jurul orei 2.40, iar următorii doi la aproape o oră şi jumătate diferenţă.
La UPU 1 din Cluj-Napoca, toţi medicii, asistentele şi personalul auxiliar din ambele schimburi au venit la serviciu. Un avion militar a ajuns încă deieri seara pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” din Cluj pentru a prelua răniţii mai grav şi a-i transporta la Bucureşti. Medicii din Cluj-Napoca au decis însă să îi ţină aici.
Pe de altă parte, procurorii urmează să stabilească acum care a fost exact cauza accidentului. O echipă de specialişti ai Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile sunt acum la Beliş pentru analiza epava aeronavei.
De ancheta accidentului aviatic se ocupă procurori de la Parchetul Curţii de Apel Alba Iulia, dar şi de la Parchetul de pe lângă Judecătoria Câmpeni. În funcţie de locul în care a aterizat aeronava, anchetatorii vor stabili cărei instituţii îi va reveni competenţa de anchetare - Parchetului Curţii de Apel Alba sau Parchetului Curţii de Apel Cluj.
Şeful Poliţiei Române, chestorul-şef Petre Tobă, a trimis o echipă de specialişti din cadrul Institutului Naţional de Criminalistică la locul accidentului. Echipa este formată din experţi în accidente aviatice, fiind condusă de de şeful Institutului Naţional de Criminalistică, chestorul Gabriel Ţîru.
Oficialii ISU au explicat că nu a fost posibilă localizarea exactă prin GPS a avionului, deoarece in zonele cu populație redusă celulele de telefonie mobilă sunt amplasate la distanțe foarte mari, acoperind 600-700 kilometri pătrati. În plus, transponderul avionului nu poate fi recepționat decât dacă aeronava se află la o altitudine de peste 1.000 de metri deasupra solului. Din acest motiv nu s-a putut determina pozitia exactă a avionului, lucru recunoscut şi de ministrul de interne, Radu STROE .
„Au fost probleme cu localizarea, câtă vreme pe un drum plat localizarea este simplă, pe un versant cu ceaţă, ninsoare, cu păduri de brazi, era o problemă, probabil”, a declarat ministrul.
„Din păcate, versantul unde s-a întâmpat nenorocirea nu a permis un acces în timp util în condiţiile în care s-au produs cele două decese”, a adăugat el.
Acesta a mai spus că în zona respectivă SMURD-ul nu putea merge decât pe jos, cu instrumente demontate de pe maşini pentru a ajunge la oameni.
Aeronava, de tip BN2, plecase, luni după-amiază, de la Bucureşti spre Oradea, şi avea la bord un echipaj medical.
La 9 ianuarie 2006, patru persoane - doctorul Liliana Puiu, asistenta Mioara Haută, pilotul Valentin Stănescu şi copilotul Augustin Toma - şi-au pierdut viaţa după ce elicopterul care transporta un echipaj SMURD s-a prăbuşit în apropierea aeroportului din Iaşi.
Avionul care a aterizat forţat în zona Ursoaia este un Britten-Norman Islander BN 2, avion utilitar uşor. Echipa care îl pilotează Poate fi formată din maximum doi piloţi, iar la bord pot fi transportaţi până La 9 pasageri.
Lungimea unui astfel de avion atinge aproape 11 metri, iar înălţímea puţín peste 4 metri. Aparatul de zbor poate atinge o viteză de maximum 273 de kilometri pe oră, iar rata lui de urcare este de 295 de metri pe minut.
Deşi a fost lansat în 1965, Norman Islander se fabrică şi astăzi şi este unul dintre cele mai bine vândute avioane comerciale din Europa. Aparatul de zbor poate fi utilat pentru a fi folosit la transportul de organe, cum este cazul celui implicat în accidentul aviatic de la Beliş.
El este folosit şi de armata britanică, dar şi de poliţia din Regatul Unit.