Aeronava prăbușită a fost găsită după mai bine de șase ore de la prăbuşire, deşi unul dintre medici a oferit coordonate prin telefon. Cu toate că a fost nominalizat ca vinovat încă de la început, Marcel Opriş a fost protejat până acum de procedura complicată prin care poate fi demis.
Victor Ponta susţine că nu doar şefii ROMATSA şi MAI sunt responsabili de incapacitatea localizării la timp a avionului prăbuşit, ci şi directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.
„STS nu se află în subordinea Guvernului, ci a CSAT. Am întocmit adresa, o vor semna o treime din membrii CSAT pentru a discuta modul în care STS și-a îndeplinit atribuțiile și răspunderea. La ROMATSA a plecat șeful, la MAI șeful, la ISU șeful ISU, cred că la STS va fi greu de găsit un operator care nu și-a făcut treaba”, a declarat premierul Victor Ponta.
În şedinţa CSAT se va discuta nu doar modul în care STS şi-a îndeplinit atribuţiile, ci şi felul în care Guvernul a gestionat situaţia. Marcel Opriş nu poate fi demis din funcţie decât dacă toţi membrii Consiliului Suprem de Apărare a Ţării sunt de acord cu acest lucru.
USL a mai încercat să-l demită pe Marcel Opriş în 2012, după suspendarea din funcţie a preşedintelui Traian Băsescu, dar consilierul pe probleme de apărare al şefului statului a votat împotrivă. CSAT are 12 membri, printre care preşedintele, prim-ministrul şi şefii serviciilor secrete.
Demisii de nevoie, nu de voie
Accidentul aviatic din Apuseni a dus doar la demisia unui ministru, şeful de la Interne Radu Stroe, a doi-trei oficiali din eşalonul doi, dar şi la demiterea unui secretar de stat din MAI.
Premierul Victor Ponta a prezentat, la două zile după accident, un raport privind eşecul operaţiunilor de salvare din Munţii Apuseni. Tot atunci, şeful Executivului a prezentat şi lista celor vinovaţi
„În cadrul a trei instituții importante - MAI, ROMATSA și STS - lucrurile au funcționat inacceptabil de încet”, declarat atunci Victor Ponta.
Raportul Guvernului a adus cu el o demitere şi două demisii. Secretarul de stat din cadrul Ministerului de Interne Cătălin Chiper, cel care ar fi trebuit să coordoneze activitatea echipelor de pe teren a fost destituit. La scurt timp, şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, însărcinat cu operaţiunile de căutarea a răniţilor şi-a prezentat demisia. Asta, deşi Ion Burlui considera că nu poartă nicio vină.
Directorul ROMATSA, Aleodor Frâncu a demisionat și el, deşi nu consideră că poartă vreo vină pentru localizarea avionului prăbuşit după mai bine de şase ore.
„Nu am nimic să-mi reproşez. Am demisionat numai pentru liniştea şi stabilitatea instituţiei”, a declarat Aleodor Frâncu.
Cea mai aşteptată demisie, cea a ministrului de Interne Radu Stroe, a venit abia la trei zile de la accident.
„Am decis să îmi depun demisia în semn de onoare și pentru apărarea demnității pompierilor de la IGSU”, a spus Stroe.
Niciun semn însă dinspre ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu. Asta deşi un Regulament din 2008, privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie, prevede crearea unui centru operativ sub directa coordonare a Ministerului Transporturilor. O astfel de celulă de criză ar fi trebuit să adune informaţii de la ROMATSA despre locul unde se afla aeronavei şi să le transmită către Ministerul de Interne, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, dar şi să monitorizeze operaţiunile de salvare.
Adrian Iovan şi Aurelia Ion şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba.
În urma accidentului au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.