Statul îşi bate joc de propriile investiţii. Pe vremea fostului ministru al transporturilor, Miron Mitrea, s-au plătit 320 de milioane de euro pentru 120 de Săgeţi Albastre. Şefii companiei de stat au uitat însă să le contracteze şi servicii de reparaţii. Aşa se face că, 10 ani mai târziu, pe şine mai circulă doar 80 din cele 120 de automotoare.
9 dintre ele au rute în vestul ţării. Iniţial erau 16, dar 7 s-au stricat. O parte au fost dezasamblate, furnizând piese de schimb pentru cele aflate în circulaţie.
„Din cele 7 care stau, două au devenit adevărate depozite pe roţi. Nu a mai rămas decât carcasa”, a spus Ioan Baloş, lider de sindicat CFR Călători.
Dacă şi ultimele Săgeţi Albastre din vestul ţării se vor strica, şefii de la CFR Călători s-ar putea vedea nevoiţi să reintroducă în circulaţie automotoare mai vechi.
Alternativa la Săgeţile Albastre sunt automotoarele construite în 1936 la vechile uzine Malaxa. Încălzirea lasă de dorit.
Săgeţile Albastre reprezintă o investiţie făcută fără cap de la bun început, recunoaşte şi fostul şef al căii ferate.
„Săgeţile albastre este cea mai mare măgărie care s-a putut face. Eu am gândit acele săgeţi albastre să le luăm de la canadieni, dar au venit încredinţare directă la Siemens cu aprobarea guvernului. Sunt utilizate numai pe linii auxiliare, ele sunt foarte sensibile”, a afirmat Mihai Necolaiciuc, fost director S.N. CFR.
Exemplele pot continua. Pe linie moartă au fost trase şi o treime din cele 917 vagoane modernizate, dar şi mai bine de jumătate din cele 304 vagoane cumpărate începând din anul 2000.