Şcolile doctorale din România au rămas fără acreditare pentru că autorităţile nu le-au evaluat anul acesta, cum cere legea Educaţiei. Ministrul Educaţiei este nevoit să facă acum o excepţie şi să autorizeze provizoriu toate şcolile doctorale, pentru a-i putea înregistra pe cei care s-au înscris în anul universitar 2016-2017.
Potrivit legii educației, o şcoală doctorală trebuie să fie evaluată individual o dată la cinci ani, pentru fiecare domeniu ştiinţific în parte, iar în această vară a expirat termenul prevăzut de lege. Școlile doctorale au ajuns în această situație după cinci ani de tergiversări a obligațiilor prevăzute în Legea educației.
„Şcolile doctorale ar fi trebuit să fie acreditate potrivit legii într-o perioadă de cinci ani. Perioada s-a încheiat. Va trebui să dau un ordin de ministru prin care vom da statutul de autorizaţie provizorie pentru o perioadă de un an”, a declarat Mircea Dumitru, ministrul Educației.
Fără acest ordin, în acest an universitar nu vor mai putea fi înmatriculaţi studenți-doctoranzi.
Înaintea adoptării Legii educației, școlile doctorale erau acreditate de o comisie a Ministerului Educației. Așadar, era necesar ca, după intrarea în vigoare a noii legi, să înceapă procedurile de reacreditare după acest sistem, lucru ca nu s-a întâmplat, precizează PressOne.ro.
Mircea Dumitru a adăugat că o echipă din minister lucrează atât la un proiect pentru regândirea criteriilor de autorizare și acreditare a școlilor doctorale, cât și la o metodologie de evaluare.
Totuși, demersul Ministerului riscă să devină inutil dacă Ordonanța fostului ministru Adrian Curaj va fi adoptată de Parlament, legitimând scandaloasele modificări aduse Legii educaţiei.
Una dintre aceste modificări prevede că metodologia de evaluare – pe baza căreia sunt examinate școlile doctorale – va fi stabilită de către Consiliul ARACIS (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior), cu consultarea Consiliului Național al Rectorilor, urmând ca aprobarea ei prin ordin de ministru să fie doar o formalitate.