„Este evident că un copil de gimnaziu nu are cum să aibă pregătirea intelectuală şi culturală în a-şi da seama de importanţa limbii lantine în educaţia sa. Aici e marea greşeală comisă de cei şase care au propus ca latina să rămână la opţiunea elevilor, iar marea greşeală a celor care au propus primele trei variante este faptul că ei au spus latină la a IX-a. Este o deosebire imensă, pentru că orice om de cultură îşi dă seama că diferenţa esenţială dintre clasa a opta şi a noua este că prin clasa a opta trec toţi elevii, pe când în clasa a noua nu ajung decât o minoritate, e după gimnaziu. Iar latina ca ingredient esenţial al culturii, limbii, istoriei românilor, trebuie să facă parte din ceea ce e accesibil oricărui copil, nu doar unei minorităţi, dacă ar fi să rămână la clasa a noua. Deci, nici una din cele patru variante nu a apreciat cum trebuie. Latina trebuie să rămână la gimnaziu pentru că este un ingredient, o componentă esenţial a faptului de a fi român”, spune Solomon Marcus, academician.