Şcoala de opt ore. Ce înseamnă şi care sunt avantajele

Data publicării:
scoala

Monica Ciucureanu, cercetător la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei: „Practic, activităţile pe care copiii din şcolile tradiţionale le au concentrate în partea de dimineaţă ei le au disipate pe parcursul celor 8 ore. În plus, copilul când vine de la şcoală nu mai are de făcut teme”.

Ioana Tărău, învăţătoare clasa Step by Step: „În sistemul Step by Step este cultivată colaborarea, în locul concurenţei. Copiii care termină un prim ciclu devin comunicativi, învaţă să lucreze în echipă, să îşi asculte partenerul, devin responsabili şi iau decizii cu mult mai multă uşurinţă decât un copil venit din învăţământul tradiţional”.

Bianca Baicea, mama unui elev într-o clasă Step by Step: „Principalul beneficiu este că va putea să interacţioneze uşor cu cei din jurul lui şi, în afară că va şti să scrie şi să citească, va putea să explice cum a învăţat să scrie şi să citească”.

Într-o clasă Step by Step nu există materii, ci centre de activităţi, care se desfăşoară simultan. Astfel, dacă într-o clasă sunt 25 de copii de exemplu, vor există 5 centre a câte 5 elevi. Numărul elevilor fiind mult redus, metoda permite o învăţare mai individualizată. Mai mult decât atât, într-o clasă Step by Step sunt două cadre didactice, al căror program se suprapune în jurul prânzului.

Monica Ciucureanu, cercetător la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei: : „Cu siguranţă că atunci când copilul stă 8 ore la şcoală el are mai mari şanse de a lucra în ritmul propriu decât atunci când este mânat să spunem de finalizarea unei ore de 50 de minute. De asemenea, cadrul didactic care îi observă pe toţi în acel interval în care ei lucrează independent poate să sprijine copilul care nu a înţeles atât de bine. Aceasta înseamnă în mare măsură şi individualizare în acest sistem!”.

Specifică oricărei clase de Step by Step este întâlnirea de dimineaţă. Aici copiii se adună în jurul educatorului şi discută despre agenda, calendarul şi mesajul zilei. Cel mai aşteptat moment este cel al noutăţilor, atunci când elevii care au lucruri noi de împărtăşit se aşează pe „scaunul autorului”. Ei povestesc despre evenimentele şi lucrurile deosebite din viaţa lor şi răspund întrebărilor celorlalţi colegi.

În sistemul Step by Step părintele este considerat primul educator al copilului, aşa că prezenţa acestuia în clasă este un lucru firesc. Adulţii sunt invitaţi frecvent la şcoală şi sunt implicaţi în anumite activităţi.

Monica Ciucureanu, cercetător la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei: „Părinţii sunt lăsaţi să vină şi să spună experienţele profesionale, câteodată sunt cooptaţi ca mame de lectură sau ca ajutor pentru educatoare sau pentru învăţătoare. Este foarte important pentru că şi părintele vede atunci ce se întâmplă nu numai cu copilul lui. Vede ce se întâmplă în general în clasă şi capătă încredere şi de regulă ştie şi cu ce să ajute mai bine cadrul didactiv în activitatea pe care el o derulează.De regulă cei care optează pentru SBS sunt ei înşişi nişte părinţi foarte curioşi şi motivaţi. Curioşi să vadă cele mai moderne şi atractive forme de educaţie pentru copiii lor. Nişte părinţi dornici să se implice.”

În momentul de faţă sistemul Step by Step este prezent în România doar în învăţământul de stat preşcolar şi primar. Părinţii trebuie să ia în considerare faptul că din clasa a V-a elevii vor trece la sistemul tradiţional de predare. Adaptarea nu ar trebui să fie problematică, tocmai pentru că metodă este cunoscută în şcolile din România. Totuşi....

Monica Ciucureanu, cercetător la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei: „Faptul că ei pun întrebări, că au curiozitatea de a afla alte lucruri decât cele care sunt prezentate în timpul orei de cadrul didactic, faptul că au spirit de iniţiativă, că au spirit critic, când nu le place ceva spun. Acest lucru poate fi privit ca un avantaj, dar şi ca un dezavantaj”.

Pentru ca într-o şcoală să fie introduse clase Step by Step trebuie să existe mai întâi o cerere din partea părinţilor. În plus, unitatea de învăţământ trebuie să asigure un spaţiu unic în care să se desfăşoare astfel de cursuri, dar şi două cadre didactice care au urmat cursurile de formare Step by Step. Chiar dacă această metodă de predare este diferită de cea tradiţională, problemele din şcolile de stat rămân aceleaşi... Lipsa unor cadre didactice motivate sau numărul prea mare de elevi din clase fac că alternativă să nu fie la fel de atractivă precum este... pe hârtie.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri