Printre tratamente cu citostatice sau şedinţe de kinetoterapie, anual, peste 200 de copii grav bolnavi internați la Spitalul Marie Curie din București fac efortul să şi înveţe. Îi ajută o mână de voluntari. Vestea bună e că, în noul an şcolar, cursurile vor fi recunoscute şi susţinute financiar de Ministerul Educației. Vestea proastă e că, potrivit legii, sunt luaţi în calcul doar copiii care se vor interna pentru cel puţin o lună. Daniel, de exemplu, nu se încadrează.
Are 15 ani și suferă de parapareză spastică. Din clasa I vine la spital pentru tratament o dată la două luni. Stă câte două săptămâni, dar nu rămâne niciodată în urmă cu școala.
„Aici am învățat multe lucruri interesante și am reușit să țin legătura cu școala, când lipseam, și chiar am reușit să o iau câteodată înainte”, spune el.
Daniel şi alţii ca el nu știu, însă, ce se va întâmpla din toamnă.
„Acești copii nu sunt incluși în lege și nu au dreptul la educație”, spune sora Myriam Ghenta, profesor voluntar.
Diverşi oficiali din învăţământ au ridicat din umeri când i-am întrebat dacă au o soluţie. Aceeaşi întrebare i-am adresat-o ministrului Educaţiei.
„Aspectul semnalat de dumneavoastră este categoric foarte important şi trebuie luat în considerare în restructurarea acestei metodologii de organizare în spital”, a spus Sorin Cîmpeanu, ministrul Educaţiei.
Până va fi revizuită metodologia, mai rămâne un lucru de rezolvat: cine va preda acestor copii. Voluntarii sau profesorii din școli?
„Trebuie profesori sau educatori calificați sau motivați să lucreze în spital. Asociația Pavel are șase oameni pregătiți astăzi să lucreze cu acești copii, în continuare”, a spus Mihai Benchea, coordonatorul proiectului.
Din toamnă, asemenea copii vor primi diplome și vor susţine examenele naționale. Ca să fie înscriși în programul „Şcoala în spital”, este nevoie de solicitarea scrisă a părinţilor și de recomandarea medicului.