Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a pus în dezbatere publică lista competenţelor pe care un elev ar trebui să le aibă după ciclu de învăţământ.
La finalul liceului, de pildă, un absolvent ar trebui să poată comunica şi în alte limbi decât română, să promoveze un stil de viaţă sănătos, să aibă propriile strategii de învăţare, dar şi calităţi de sensibilizare şi exprimare culturală.
„La competenţa digitală nu ne aşteptăm să fie dezvoltată doar la orele de TIC, la fel cum competenţele de comunicare nu ne aşteptăm să fie doar la ore de limba română”, spune Ciprian Fartuşnic, directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.
În funcţie de profilul standard al absolventului vor fi modificate programa şi orarul elevilor.
„În condiţiile actuale, enorm de multe constrângeri vin de fapt din discuţia falsă, după părerea mea, de câte ore să mai dau sau să mai iau de colo colo. Nu aşa funcţionează o proiectare sănătoasă şi corectă”, spune Marian Staş, expert în educaţie.
Elevii au şi ei propriile dorinţe.
„Simt nevoia ca lucrurile să fie mai practice, mai aplicate, să fim duşi în diferite locuri, să vedem cu ochii noştri ce se întâmplă”, spune un elev.
„Ar trebui ca elevii să înveţe şi care le sunt drepturile şi obligaţiile, pentru că ei vor deveni cetăţenii de mâine ai ţării. Şi educaţia financiară, credem noi că ar trebui inclusă”, spune Andrei Turtică, reprezentant al Consiliului Naţional al Elevilor.
Schimbarea actualei programe şcolare poate dura câţiva ani şi ar trebui completată de specializarea cadrelor didactice. Deocamdată, nu avem profesori care să predea copiilor toate materiile care să-i ajute să asimileze competenţele dorite.