Ministrul educației recunoaște că perspectiva apropierii examenelor nu i-a făcut pe elevii claselor a XII-a să-și dorească să revină în bănci, deși acesta a fost unul dintre argumentele pentru care în scenariul galben în care se află unele localități, inclusiv Bucureștiul, orele cu prezență fizică în școli se organizează, în afară de cazul școlarilor mici, pentru elevii claselor a VIII-a și a XII-a, respectiv a XIII-a.
„Semnalele pe care le avem sunt pozitive cu privire la atitudinea cadrelor didactice, odată cu reluarea procesului de învățământ cu prezență fizică. Sigur, avem și acea situație, a elevilor de clasa a XII-a, am discutat cu multe cadre didactice, sunt puțin dezamăgite de prezența mult mai slabă decât cea înregistrată în învățământul primar și în grădinițe”, a declarat Sorin Cîmpeanu, joi seara, la Digi24.
Ministrul are și o explicație pentru succesul mai redus pe care reînceperea școlii cu prezență fizică l-a avut în rândul elevilor mari: „Sunt deja în perioada de pregătire pentru examenul de bacalaureat, cei de clasa a XII-a și-au format deja, au o altă atitudine față de societate, față de tehnologie, probabil că și-au format deja reflexul de învățare online mai repede decât cei mici, pentru că la cei mici predarea online este mult mai dificil de imaginat, și se pregătesc pentru examenul de bacalaureat. Presupun”, a spus ministrul educației.
Mulți elevi de clasa a XII-a au cerut să facă în continuare cursuri online, invocând fie motive medicale personale, fie faptul că își pun în pericol rudele vulnerabile cu care locuiesc.
Filosofia examenelor naționale va fi schimbată
Pe de altă parte, ministrul spune că va exista o schimbare de „trend” în sistemul educației românești, o stopare a declinului ei, pentru a veni în întâmpinarea așteptărilor societății și pentru a recupera din pierderea de viteză a școlii față de evoluția tehnologică, pusă în evidență de pandemie.
Aceasta prespune inclusiv pregătirea tuturor cadrelor didactice în vederea digitalizării educației, a menționat ministrul, subliniind că acum există oportunitatea fondurilor europene și a celor care vor veni prin Programul Naționale de Redresare și Reziliență.
Dacă va fi nevoie de mai mulți profesori, vor fi mai mulți profesori, important este să beneficieze de o formare adecvată și adaptată, spune ministrul.
Sorin Cîmpeanu nu a exclus nici schimbarea „filosofiei examenelor”, pentru „asigurarea relevanței”.
„E vorba de examene care să deschidă rute de evoluție educațională mai diverse decât sunt acum, diversificate. Asta implică și o schimbare a evoluției de examen. Nu mă refer doar la examenul de bacalaureat, mă refer și la examenele de evaluare națională, de exemplu. Dar toate aceste schimbări trebuie făcute în urma unor consultări largi, cu elevi, părinți, angajatori și mai cu seamă cu forțe politice care să agreeze această schimbare, pentru ca această schimbare, odată acceptată la nivel general, să nu fie modificată odată cu schimbările politice foarte frecvente din România și nu numai”, a punctat ministrul educației.
Diversificarea va însemna și o modificare a panopliei de competențe pe care să le aibă copiii, atunci când trec de diverse etape ale educației, și care să fie adecvate cerințelor societății, cerințelor angajatorilor. „Profilul absolventului de liceu, de exemplu, trebuie realizat împreună cu angajatorii. Angajatori în sensul larg al cuvântului, în sensul mediului socio-economic”, a precizat Sorin Cîmpeanu.
Editor : Luana Pavaluca