90 de copii de la Şcoala Centrală din Bucureşti au susţinut în acest an Evaluarea Naţională. 24 dintre ei au contestat notele primite la testul de Limba română. 14 au primit o nouă notă. Alţi şapte au rămas cu acelaşi rezultat, chiar dacă ar fi meritat câteva zeci de sutimi în plus.
Fiul lui Eugen Mitrache a primit în plus doar 45 de sutimi la recorectare, dar regulamentul spune că nota se modifică doar dacă există o diferenţă de 50 de sutimi.
„Rămâne cu un gust amar al unui eşec parţial. E un copil cu media 9,43, poate trage speranţe să intre la un liceu bun, însă a ratat şansa unor licee pe care şi le dorea”, spune tatăl băiatului.
Şi alţi părinţi se gândesc că ar fi fost bine dacă ar fi făcut şi ei contestaţii. Printre aceştia, şi fostul consilier prezidenţial Adriana Săftoiu, al cărei fiu a învăţat la aceeaşi şcoală.
„Fiecare copil şi fiecare părinte se întreabă acum care e nota corectă. Prima, acordată de prima comisie sau de a doua comisie?”, spune Adriana Săftoiu.
Aşa că un grup de părinţi a cerut oficialilor din învăţământ o anchetă în acest caz.
„Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice şi Inspectoratul Şcolar vor face verificări, prin sondaj, sau acolo unde au fost anumite semnale ale modului în care au fost corectate lucrările la Evaluarea Naţională şi a modului în care s-a monitorizat acest proces, dar numai după finalizarea Evaluării Naţionale şi a Admiterii computerizate”, spune Marian Banu, adjunct al Inspectoratului Şcolar din Bucureşti.
„Se pune problema stabilirii unor criterii de evaluare care să limiteze cât se poate de mult factorul subiectiv. Subiectivitatea profesorului evaluator să fie pe planul secund”, afirmă Maria Norocica, directoarea Şcolii Centrale.
La Craiova, o greşeală a comisiei de evaluare îi putea schimba destinul unui elev. Băiatul s-a trezit cu nota 4,80 la matematică. În urma verificării tezei a aflat că a luat, de fapt, 9,20.
Gabriel Ciocana spune cum s-a simţit după ce a primit nota corectată: „M-am simţit destul de bine, că ştiam că am luat o notă destul de mare şi că în sfârşit s-a făcut dreptate”.
„Am înţeles că era o greşeală de transcriere. Elevul a obţinut nota 9,20. Sfârşit fericit, pentru el, pentru noi, pentru familie, pentru profesoară, pentru diriginte”, spune Lucian Săndoi, directorul Liceului Teoretic Tudor Arghezi.
Din 15.000 de contestaţii depuse în toată ţara, un sfert au dat dreptate elevilor care au obţinut, astfel, o notă mai mare.