Biserica Mavrodolu din centrul Piteştiului a fost neîncăpătoare. Sute de elevi şi părinţii lor s-au rugat pentru rezultate bune la învăţătură în noul an şcolar. Toţi au adus ghiozdanele şi rechizitele pentru a primi binecuvântarea părintelui.
„Am venit cu ghiozdanul să-l sfinţesc. Pentru a avea noroc la şcoală”, spune un elev.
„Cu ocazia aceasta urăm celor care încep anul școlar și universitar spor la învățătură și să îmbinăm studiul cu rugăciunea”, a spus Constantin Onu, preot paroh.
Copiii au venit cu ghiozdanelele la biserică, auasistat la slujbp și s-au împărtășit.
Biserica în care elevii au primit binecuvântarea pentru noul an şcolar este cunoscută în Piteşti drept lăcaşul de cult al copiilor.
Chiar dacă au ghiozdane sfințite, copiii nu au și manuale noi din care să învețe. Licitaţia pentru noile cărţi ale copiilor a fost contestată de edituri, iar până la un verdict al instanţei, elevii vor învăţa după vechile manuale. Că aproape toate-s vechi la început de an şcolar o demonstrează şi lipsa unui cod etic pentru cadrele didactice. Regulamentul de funcţionare a instituţiilor de învăţământ este în continuare în dezbatere publică.
Ministerul a anunţat abia în august câştigătorii licitaţiei, iar rezultatul a fost imediat contestat, inclusiv la la DNA.
Cu doar câteva zile înainte sa înceapă școala, Consiliul de Soluționare a Contestațiilor anunţa ca Ministerul Educaţiei are 25 zile la dispoziţie sa reevalueze ofertele. Până atunci, elevii de clasa a doua ar urma să înveţe din manualele vechi. Dacă acestea au fost păstrate de învăţători. Cei de clasa I au programă nouă, aşa că nu vor avea deloc Abecedar.
„Pentru clasa I, în următoarele săptămâni, se va lucra în acelaşi sistem în care s-a lucrat pentru clasa pregătitoare. Adică cadrul didactic îşi pregăteşte conform programei şcolare fişele corespunzătoare pentru a putea parcurge programa”, a spus Remus Pricopie, ministrul Educaţiei.
Nu doar manualele lipsesc la începutul şcolii. Codul etic al dascălilor, promis de mai multe ori de Ministerul Educației, nu e gata. Necesitatea unui cod etic a apărut în urma mai multor scandaluri de corupţie în şcoli. Proiectul interzice, între altele, profesorilor să primească fonduri şi cadouri, să facă meditaţii în particular cu elevii ori să implice elevii în activități politice.
„Codul etic este necesar, are acest rol de conştientizare şi de compatibilizare a relaţiilor dintre actorii educaţionali şi beneficiarii direcţi şi indirecţi”, spune Cornelia Stavri, vicepreședinte FSLI.
Deocamdată, codul etic, la fel ca şi regulamentul de funcţionare a şcolilor, sunt încă în dezbatere publică. Ambele vor intra în vigoare doar atunci când vor fi aprobate prin ordin de ministru.