O profesoară de română postează un mesaj-manifest pe pagina sa de Facebook, în care declară că „în mod deliberat” nu respectă programa şcolară şi că alege să citească împreună cu elevii săi nu Eminescu, pastelurile de 150 de ani sau "Amintirile lui Creangă, ci lecturi în limba actuală, care să îi incite spre comunicare, curiozitate şi exprimarea opiniilor.
Într-un mesaj numit „autodenunţ”, profesoara afirmă că preferă să citească la clasă poezii frumoase de Magda Isanos sau Tudor Arghezi, texte din literatura universală ca „Micul Prinț” sau „Cartea junglei”, fragmente din marii autori ai literaturii universale ca Cervantes sau Shakespeare. Scopul său declarat este propunerea de lecturi care să-i atragă pe elevi spre literatură şi bucuria lecturii.
„Autodenunț:
Subsemnata, profesoară de română, declar că nu respect, în mod premeditat, programa școlară de limba română, asemenea unui element dușmănos: nu citesc cu elevii mei poeziile de Eminescu, „Amintirile” lui Creangă, baladele populare, pastelurile de 150 de ani, nuvelele lui Slavici; nu dictez comentarii, nu arunc în brațe interpretări și nu le cer să învețe pe dinafară teorie literară despre genuri și specii. Declar de asemenea că, în schimb, citesc cu elevii mei poezii frumoase de Magda Isanos sau Tudor Arghezi, texte din literatura universală ca „Micul Prinț” sau „Cartea junglei”, fragmente din marii autori ai literaturii universale ca Cervantes sau Shakespeare, exersăm lectura activă, ne exprimăm opiniile, le motivăm, învățăm să fim sinceri, asertivi.
Fac cunoscut că nu voi respecta nici viitoarea programă care îmi cere să selectez numai texte ale autorilor români clasici menționați mai sus. Voi continua să propun elevilor mei numai lecturi care să-i atragă spre literatură, să sădesc în ei o sămânță de bucurie a lecturii.
Recunosc că lucrez cu elevii mei mai ales exerciții de gramatică normativă pentru învățarea scrierii corecte, că sar peste noțiuni de gramatică teoretică pentru care elevii mei nu sunt pregătiți la un moment dat.
Pentru că eu cred că educația se face prin motivare pozitivă, bucurie, joc, stârnirea curiozității, prin colaborare și comunicare vie între profesor și elev într-o limbă actuală și pornind de la ceea ce-i este cunoscut și drag copilului, prin deschiderea spre cultura națională și universală”.
Mesajul profesoarei a dat naştere la sute de comentarii pro şi contra. Unii internauţi au criticat alegerile făcute şi au întrebat retoric de ce nu ai alege Eminescu sau de ce nu ţi-ar plăces Creangă, cu atât mai mult cu cât fac parte din programa de examen.
„Programa aia școlară înseamnă un șablon, o coloană pe care se desfășoară un sistem de formare. Nu formezi inteligența unor tineri învățîndu-i să fie ”rebeli” ci educîndu-i să urmeze niște reguli”.
„Şi totuşi de ce nu Eminescu?”
Alţii, dimpotrivă, i-au adresat felicitări pentru curaj şi au încurajat-o să continue această abordare:
„Asta este genul de Profesor care trebuie promovat la scara larga. Poate le daţi lecţii şi la altora. Şabloanele şi stereotipiile n-au atras niciodată elevii, dimpotrivă”.
Sunt doar câteva dintre mesajele postate la „autodenunţul” profesoarei.