Exemplu de voinţă şi ambiţie. O elevă din Oradea, care nu aude şi nu poate vorbi, a dat bacalaureatul alături de colegii ei, care nu au astfel de probleme. Tânăra a urmat o şcoală normală şi pe acest drum dificil a avut un însoţitor de nădejede: colega ei de bancă a ajutat-o zi de zi, timp de 12 ani, să înţeleagă fiecare lecţie predată.
- Are emoții pentru proba de astăzi?
- Puține.
Într-o sală cu doi supraveghetori și un interpret mimico- gestual alături. Paulina dă examenul maturității.
- De exemplu, la limba română, din punct de vedere gramatical pentru ea este foarte greu pentru că limba ei maternă nu este limba română. Face greșeli gramaticale și e normal că atunci nu are cum să ia punctajul maxim.
Paulina s-a născut cu deficiențe de auz și vorbire, asemenea părinților și bunicilor ei. A crescut într-o lume a imaginilor și semnelor, dar a mers la o școală obișnuită. Nu ar fi reușit fără prietena și colega ei de bancă Xintia, care timp de 12 ani a ajutat-o zilnic să înțeleagă lecțiile. A învățat chiar limbajul mimico-gestual.
„S-a întâmplat să fie mai dificil să-i explic și să-i transmit fiecare informație și m-am gândit că în acest fel, fiind un limbaj mai rapid pot transmite mult mai repede informațiile”, spune Xintia Mikle, colega Paulinei.
Impresionați de efortul Paulinei au fost și profesorii, care au cerut un interpret pentru examenul de Bacalaureat.
„La centrul de examen de la Colegiul Naţional "Iosif Vulcan" s-a solicitat şi aprobat un profesor asistent care să asigure posibilitatea de comunicare prin limbajul mimico-gestual”, afirmă Claudiu Damian, purtătorul de cuvânt al ISJ Bihor.
Elevă: Această situație pentru mine este inimaginabilă și este admirabil ceea ce face domnișoara respectiva și îi ținem pumnii.
Paulina nu vrea să se oprească cu studiile aici. Visează să ajungă studentă la medicină veterinară. Pentru prima oară după 12 ani se va despărţi însă de prietena ei, pentru că Xintia speră să intre la Psihologie.