La doar două zile după ce Inspectoratul Școlar Cluj a anunțat lansarea unui proiect prin care elevii erau ajutați să-și aleagă cariera cu ajutorul unui dispozitiv, instituția s-a răzgândit. Proiectul va fi implementat doar după ce se va stabili că rapoartele generate de aparat sunt relevante. Reacția a venit după ce psihologii au avertizat că o consiliere vocațională se poate face doar pe baze științifice. Evaluarea cu dispozitivul respectiv presupunea scanarea mâinilor elevilor pentru generarea de profiluri psihologice.
Andrei Galoș, reprezentantul firmei care a creat dispozitivul: „Fix acum s-a aprins ledul de scan, ceea ce înseamna că scannerul e activ și colectează datele dvs. Procesul ar trebui să dureze 5 minute”.
Creatorii dispozitivului spun că acesta ar ajuta la generarea unui profil psihologic. Iar împreună cu metodele clasice de evaluare, se poate obține un profil vocațional legat o posibilă carieră a școlarului.
Andrei Galoș, reprezentantul firmei care a creat dispozitivul: „Este un device care acționează ca un neurostimulator. Acesta trimite impulsuri electrice la un voltaj foarte mic, iar în felul acesta stimulează creierul. Creierul răspunde înapoi prin mâini și prin sistemul nervos, moment în care acest device intră pe modul de colectare de date”.
100 de elevi din clasa a XI-a de de la liceele din Cluj-Napoca urmau să participe la acest proiect, în fiecare lună, timp de o jumătate de an.
Marinela Marc, șeful ISJ Cluj: „După ce copiii vor fi testați și prin acest aparat și după ce li se va aplica și bateria de chestionare validate de psihologi, se va realiza un profil psihologic al tânărului la care el va avea acces și în urma căruia sperăm să realizeze un plan de carieră mult mai bine fundamentat decat pe informații aleatorii”.
Pe de altă parte, psihologii s-au declarat sceptici cu privire la eficiența acestui aparat. Și asta pentru că o consiliere vocațională poate fi făcută doar pe baza unor instrumente validate științific, spune decanul Facultății de Psihologie de la Universitatea Babeș-Bolyai, care a participat la momentul prezentării dispozitivului.
Adrian Opre, decanul Facultații de Psihologie, UBB: „Avem reticențele noastre. Am spus și acolo că e mare nevoie când folosim asemenea metode să fie validate dpdv științific. Noi folosim doar instrumente standardizate și validate științific. E nevoie de foarte multe date pentru a spune «da» sau «nu» vizavi de capacitatea acestui instrument, de a trece de la cititul în palmă la profile psihologice, care înseamnă o complexitate înaltă”.
Însă la doar două zile de la lansarea proiectului, Inspectoratului Școlar Cluj a anunțat că proiectul va fi oprit până când se va stabili cât de eficiente și de relevante sunt rapoartele generate de dispozitiv.
„Asigurăm părinții și opinia publică asupra faptului că școala clujeană rămâne un spațiu protejat, care valorifică metode și instrumente a căror eficacitate și utilitate nu periclitează sănătatea fizică și mintală a elevilor", se arată într-un comunicat al inspectoratului.
Editor : A.C.