În acest an, evaluările pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a se vor desfăşura în intervalul 9 - 22 mai, potrivit ministrului Educaţiei, Remus Pricopie. Fiind o evaluare pilot, aceasta va avea loc doar în anumite şcoli din ţară - 308 în total, însă de la anul toţi elevii vor susţine aceste testări.
Experimentul va începe pe 9 mai, atunci când, 50.000 de copii vor arăta cât de bine stăpânesc matematica şi limba română. Chiar dacă Legea Educaţiei spune că de anul viitor evaluarea va fi obligatorie pentru toţi elevii, unii dintre părinţi susţin că totuşi elevii testaţi sunt prea mici pentru a susţine un examen.
Testele pentru evaluarea competenţelor la finalul clasei a II-a vor avea un nivel mediu de dificultate şi vor fi susţinute în două secvenţe de evaluare. Elevii de clasa a II-a vor fi evaluaţi de propriii învăţători, asistaţi de un alt cadru didactic, iar evaluările se vor desfăşura în sălile de clasă unde învaţă în mod obişnuit elevii, pentru ca aceştia să fie stresaţi cât mai puţin.
Prima secţiune vizează competenţele de receptare-producere a mesajelor citite-scrise, iar cea de-a doua competenţele de matematică. Durata acestora nu va depăşi de 50 de minute.
Rezultatele obţinute la evaluare nu sunt trecute ca note în catalog, însă ele fac parte din portofoliul elevului şi sunt valorificate la nivelul unităţii de învăţământ, pentru a pune la punct planurile individualizate în vederea îmbunătăţirii rezultatelor şcolare.
Există puncte tari şi puncte slabe în învaţământ şi prin aceste evaluări se încearcă o verificare a stadiului de pregătire al copilului.
Chiar dacă notele nu vor fi trecute în catalog, ele sunt foarte importante pentru profesori.
„De aici vor fi derivate planurile individualizate de învaţare, optimizarea învaţării, stabilirea criteriilor pentru evaluarea standardizată”, explică Pavel Filip, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Județean Maramureș.
Adică, în funcţie de nota obţinută, profesorii vor şti ce trebuie explicat încă o dată fiecărui elev în parte în anul şcolar următor.
Unii părinţii, însă, nu sunt de acord cu planurile ministerului. „Nu cred ca e ok sa fie evaluaţi aşa de mici, sunt prea mici, ei ar trebui să se joace”, spune o mămică.