Apelul ANOSR vine în urma unor anunțuri postate de anumite universități private și de stat din România prin care le este promis sau sugerat absolvenților de liceu care nu au luat examenul de bacalaureat că se pot înscrie la cursuri de învățământ superior și că vor deveni studenți ai universității.
Anunțurile au la bază Ordonanța de Urgență nr. 49/2014 care a măcelărit Legea Educației și care, printre altele, le permite universităților să înființeze colegii de studii postliceale. Modul de organizare și funcționare a acestor colegii a fost reglementat alaltăieri de Ministerul Educației Naționale prin Ordin de Ministru, dând practic undă verde universităților să organizeze programe de studii postliceale încă din această toamnă.
Cu toate acestea, chiar dacă universitățile vor putea desfășura programe de studii postliceale în incinta spațiilor pe care le dețin, aceste programe nu sunt echivalente studiilor superioare, ele fiind încadrate în sistemul național de învățământ preuniversitar, nivelul învățământ terțiar nonuniversitar. Mai mult, Legea Educației Naționale prevede că pot participa la admiterea în ciclul I de studii universitare absolvenții de liceu cu diplomă de bacalaureat sau diplomă echivalentă (Art. 151(1)). Prin urmare, niciun absolvent de liceu nu poate urma studiile superioare fără diploma de bacalaureat obținută în România sau o diplomă similară celei de absolvire a examenului de bacalaureat obținută într-o altă țară.
Pe de altă parte, un alt aspect care trebuie menționat e faptul că Legea Educației permite recunoașterea de către universități a creditelor pentru educație și formare profesională obținute în învățământul postliceal de absolvenții cu diplomă de bacalaureat, pe baza deciziilor senatului universitar. Totodată, conform OUG, universitățile vor avea liber să organizeze sesiuni de pregătire pentru examenul de bacalaureat destinate elevilor. Altfel spus, unui elev cursant al unui program postliceal care dorește să se înscrie la un program de licență i se pot recunoaște creditele obținute pe perioada programului postliceal, în cazul în care dobândește pe parcurs diploma de bacalaureat în urma unei pregătiri mai riguroase desfășurate chiar în incinta universității în care își desfășoară studiile.
Excepție de la această regulă fac programele de licență din domeniul sănătate, pentru care creditele obținute în învățământul postliceal nu pot fi recunoscute (Art. 174(6)).
ANOSR își exprimă îngrijorarea față de faptul că universitățile care vor organiza din această toamnă colegii de studii postuniversitare nu au demonstrat nimănui că au resursele necesare pentru a organiza aceste programe, că au suficienți profesori pregătiți, că au spații și dotări corespunzătoare sau că au planuri de învățământ care să ducă spre rezultatele dorite ale învățării, la fel cum trebuie să facă orice alt program de studii din România prin evaluări ale Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) – pentru universități, sau ale Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP) – pentru învățământul preuniversitar.
Mai mult decât atât, amintim că OUG permite organizarea unei a treia sesiuni de bacalaureat, lucru care naște numeroase semne de întrebare legate de care va fi dificultatea examenului. În acest context, fără asigurări reale asupra păstrării dificultății examenului de bacalaureat sau asupra calității programelor postliceale din universități, multiplele măsuri adoptate de Guvern în ceea ce privește situația elevilor care nu au absolvit examenul de bacalaureat pot fi privite ca o formă de scădere a cerințelor și standardelor de performanță din sistem.
”Salutăm dorința Ministerului Educației de a propune soluții pentru acei elevi care nu au reușit să ia examenul de bacalaureat de la prima încercare și care, astfel, ar putea beneficia de o pregătire mai riguroasă din partea unei universități fără să se deconecteze total de la procesul de educație și formare profesională. Cu toate astea, constatăm că suntem din nou martorii unui atac la adresa credibilității și relevanței învățământului superior prin măsuri puse în practică în pripă, fără o strategie care să asigure coerență și să dezvolte calitatea actului educațional. Vorbim de reglementări ale unor programe de studii care au ca scop sprijinirea unei categorii numeroase de tineri emise de Minister cu mai puțin de 3 săptămâni înaintea începerii anului universitar. În aceste condiții, nu ar trebui să ne mire haosul creat în sistem și lipsa de încredere a opiniei publice față de eficiența acestor programe. Sperăm totuși ca universitățile să nu profite de lipsă de informare a absolvenților de liceu cu privire la diferențele dintre învățământul universitar și cel postliceal și să transmită înformații corecte și obiective în scurta perioadă rămasă procesului de admitere. Așteptăm să vedem din partea Ministerului și măsuri curajoase care să rezolve cauzele care au dus la rezultatele dezastruoase ale bacalaureatului din ultimii ani, nu doar soluții implementate în grabă care nu rezolvă decât superficial problema”, a spus președintele ANOSR, Cristi Popescu.