Ministrul propus pentru portofoliul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat, joi, la ieșirea de la audierile din Parlament, că vara aceasta se va muta pe șantierele de autostrăzi pentru a supraveghea personal stadiul lucrărilor și a dat asigurări că, până la finele anului, vor fi gata 90 de kilometri noi.
"90 de kilometri de autostradă vor fi gata anul acesta. 15 au fost dați deja în circulație în luna martie, vorbesc de secțiunile A, B și C din lotul II Lugoj-Deva, urmând să avem lotul III și IV Lugoj-Deva, lotul III și IV Sebeș-Turda și intrarea în București, cei trei kilometri", a declarat Cuc, care a deținut și până acum acest portofoliu în Guvernul Grindeanu.
Ministrul a adăugat că, per total, în acest an vor fi lansate proiecte de autostrăzi de 600 de kilometri.
"Până acum am lansat proiecte de 93 de kilometri, vorbim de proiectare și execuție de autostradă, și 121 de kilometri de drumuri de mare viteză. Mă refer la Pitești-Sibiu, centura de sud a Capitalei, drumul de mare viteză Pitești-Craiova", a mai arătat Cuc.
El a subliniat că va merge personal în inspecție pe șantiere, pentru a supraveghea stadiul lucrărilor.
"Chiar în această vară mă voi muta pe șantier, pentru că mi-am asumat niște termene, niște kilometri de autostradă. Unii constructori au luat în serios tot ce am transmis, alții văd că încă merg cu o viteză redusă și, dacă vor continua să meargă așa, nu vor mai lucra, lucrurile sunt simple", a continuat ministrul.
Răzvan Cuc a primit aviz pozitiv pentru portofoliul de la Transporturi de la comisiile de specialitate din Parlament cu 32 de voturi pentru și 12 împotrivă.
Candidații pentru funcțiile de miniștri, propuși să facă parte din Guvernul condus de Mihai Tudose, sunt audiați în prima parte a zilei de joi, urmând ca la ora 15,00 plenul comun al Parlamentului să se reunească pentru a valida noul Cabinet.
Ritm lunar al lucrărilor de 1%
Dar cât de fezabile sunt promisiunile ministrului Răzvan Cuc? Reamintim că în 2016 Compania Națională de Administrare a Infastructurii Rutiere nu a inaugurat niciun kilometru de autostradă.
Lotul 3, Lugoj Deva. Are o lungime de 21,14 kilometri și un stadiu de execuție de 78,33%. Luna trecută era în stadiu de 76,8% ceea ce înseamnă că lucrările au avansat în ultima lună cu nu mai mult de 1,5%. În acest ritm lunar de lucru definitivarea lucrărilor necesită încă 10-20 de ani de muncă. Lipsesc autorizațiile de construire pentru un corior expropiat suplimentar, trebuie modificat contractul, lipsesc exproprierile și autorizația de construire pentru descărcarea din zona Holdea.
Lotul 4, Lugoj Deva. Are o lungime de 22,13 kilometri și un stadiul de execuție de 53,1%. In ultima lună firma Spedition UMB a obținut un progres al lucrărilor de 1,1%, de la un stadiul de 52%. Spedition UMB este impiedicată în lucrări de alunecarea unui versant în zona carierei deținite de Carpat Agregate, de relocarea liliecilor din peștera Șoimuș, de relocarea stâlpilor de înaltă tensiune și a liniile Transelectrica. In ritmul ultimei luni, ministrul Cuc va avea nevoie de 30-40 de ani să termine tronsonul.
Lotul 3, Sebeș-Turda. Are o lungime de 12,45 kilometri și pare a fi cel care a avansat cel mai mult în ultima lună (aproape 10% de la 71,5% la 80,1%). Probleme de autorizații sau exproprieri nu par a fi și de aceea acesta ar putea avea șansele maxime de a fi deschis.
Lotul 4, Sebeș-Turda. Are o lungime de 16,3 kilometri iar în ultima lună a avansat cu aproximativ 5%, de la 66,36% la 71,2%. Nici aici nu lipsesc problemele. Lipsesc autorizații de construire în zona lacului Stejăriș și pentru mutarea unor rețele de utilități. În ritmul ultimei luni este nevoie de cinci-șase ani de lucrări pentru terminarea proiectului.
Și, în fine, cei trei kilometri de la intrarea autostrăzii A3 în București. Lucrarea este efectuată un sfert, respectiv 27% și lipsesc autorizații de construire, exproprieri și transferul de proprietate către CNAIR al unui lac care va fi traversat de autostradă (Valea Saulei).
Ideea mutării pe autostradă a unui ministru pentru a urgenta lucrările pe aceasta a fost lansată în martie 2013 de către Dan Șova ministrul al ”marilor proiecte” la acel moment. Discuția a pornit la acel moment de la faptul că premierul Victor Ponta se angajase să nu mai candideze în 2016 dacă nu se termină autostrada Comarnic-Brașov. „Voi avea grijă ca premierul să candideze și în 2016 și în 2020 și de câte ori va dori dânsul”, spunea atunci Dan Șova. "O începem și o terminăm până în 2016 chit că mă mut pe ea. Mă mut cu cortul pe autostrada Comarnic și tot o termin", spunea Dan Șova la Digi 24.