Video Ce spune Alexandru Rafila despre deschiderea școlilor în septembrie: Dacă primarii nu pot să rezolve problema, nu merită să fie aleși

Data actualizării: Data publicării:
Alexandru Rafila la Digi24

Procesul de deschidere a școlii în contextul pandemiei de coronavirus trebuie să fie adaptat la situația din fiecare școală, este de părere profesorul Alexandru Rafila. El spune, la Jurnalul de Seară de la Digi24, că alegerile locale și redeschiderea școlii sunt „extrem de corelate” și că „cei mai buni gospodari din localitățile din România, ar trebui acum să dea dovada spiritului gospodăresc în această perioadă și să facă funcționale școlile” la timp pentru deschiderea anului școlar. „Mie mi se pare că dacă în această perioadă nu reușesc să facă acest lucru, discuția despre participarea lor la procesul electoral, eu aș pune-o foarte serios sub semnul întrebări”, a concluzionat Alexandru Rafila.

Alexandru Rafila: Este un proces complex, deschiderea școlii, el trebuie adaptat, trebuie să existe o gândire la nivel național dar aplicabilitatea trebuie să fie individualizată pentru fiecare școală pentru că fiecare școală este altfel. Are o altă construcție, clasele au dimensiuni diferite, numărul de elevi este diferit, accesul la facilități sanitare este foarte diferit, mai ales între mediul rural și mediul urban.

Discutăm de foarte mulți ani igienizarea școlilor, mie mi se pare că e o oportunitate să rezolvăm odată pentru totdeauna această problemă. Nu am informații din teren, am văzut că e un comitet interministerial, intersectorial care acționează foarte intens am înțeles în ultimele zile. Să sperăm că reușește să depășească această problemă. Dar dincolo de condițiile igienice din școală, mai avem și particularități. Sunt câteva elemente pe care eu le-aș discuta. O dată e pregătirea școlii, al doilea este pregătirea personalului din școală pentru activități care să prevină transmiterea, pe de-o parte, iar personalul trebuie să fie adaptat soluției de învățământ care este fezabilă pentru o anumită școală și aici eu v-am mai spus că eu sunt adeptul mai multor variante din care școala, împreună cu inspectoratul școlar să aleagă una pentru că numărul de elevi din clase e diferit, deci e bine, acolo unde putem să avem o școală cât mai apropiată de normal, mai mult contează foarte mult contextul epidemiologic local, nu e același lucru dacă ar începe școala mâine, nu e același lucru situația din județul Argeș și situația din județul Harghita. Nu trebuie să pun aceleași măsuri într-un județ sau în alt județ dacă au situații epidemiologice diferite.

Măsurile de prevenire trebuie să țină cont de un număr limitat de elevi în clasă, de o suprafață minimă raportată la acel număr de elevi. Deobicei clasele nu sunt extrem de mari și trebuie să am o suprafață măcar de 2 metri pătrați pentru fiecare elev în clasă, mai există un spațiu suplimentar pe care trebuie să îl aloc profesorului și activităților. Trebuie gândite lucrurile în felul ăsta.

După aceea, cum structurezi orele, știți că un lucru foarte important este atunci când copiii ies din clasă și se întorc în clasă din pauza să poată să își curețe mâinile. Nu am timp la toaletă să stau cu 20 de copii la rând la două chiuvete să se spele pe mâini, că se duce toată pauza și se compromite și ora. Și atunci, la intrarea în clasă trebuie două flacoane cu dezinfectant, 15 copii își dezinfectează mâinile în mai puțin de 1 minut la ieșire și la intrarea în clasă. Și am rezolvat problema dezinfecției mâinilor. Toate chestiunile astea dacă sunt exersate înainte de cei care organizează activitatea la nivelul fiecărei școli cred că se creează condițiile pentru ca școala să poată să înceapă.

Cosmin Prelipceanu: Ați recomanda redeschiderea cursurilor într-o școală în care nu există apă curentă?

Alexandru Rafila: Se pot găsi soluții în care să existe apă care chiar dacă nu este curentă, poate fi utilizată pentru spălatul pe mâini

Cosmin Prelipceanu: Dar trebuie să existe locuri în care copiii să se spele pe mâini.

Alexandru Rafila: Absolut. Eu nu aș recomanda deschiderea cursurilor într-o școală în care nu există o astfel de soluție niciodată. Aia nu e școală, nu vă supărați, ce învață copilul la școală? Unul dintre lucrurile pe care trebuie să le învețe este igiena. Or dacă primul lucru îl învață este lipsa de igienă, atunci îmi pare rău...

Acum mie mi se pare că toată lumea discută despre două lucruri care mi se pare extrem de corelate – alegeri locale și redeschiderea școlilor. Păi, nu vă supărați, alegerile locale, cei care urmează să fie desemnați ca cei mai buni gospodari din localitățile din România, n-ar trebui acum să dea dovada spiritului gospodăresc în această perioadă și să facă funcționale școlile? Adică mie mi se pare că dacă în această perioadă nu reușesc să facă acest lucru, discuția despre participarea lor la procesul electoral, eu aș pune-o foarte serios sub semnul întrebării. Adică vrei să mergi la alegeri, dar nu poți să gestionezi o problemă care, nu zic că este simplă, dar este rezolvabilă, să asiguri niște condiții igienice decente, n-aș spune minimale, că are un înțeles foarte divers, în funcție de persoana care apreciază acest lucru, niște condiții igienice decente în toate școlile din România. Și atunci, răspunsul pentru alegeri, într-un fel, ar putea să se lege și el de acest obiectiv.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri