Majorarea preţului la carburanţi după supracciză poate aduce scumpiri în lanţ: de la fructele şi legumele din import şi pînă la serviciile de curierat.
De la poarta fermei sau de peste graniţă până la cumpărător, la preţul unui kilogram de fructe şi legume se adaugă şi costul transportului. Fermierii români cred că importatorii vor profita şi vor adăuga şi marja lor la posibila majorare de 10 procente datorată carburantului. În vreme ce ai noştri nu îşi permit să mai scumpească.
Producător: „(Ultima dată când aţi mărit preţul roşiilor?) În primăvară, prima mână e mai scumpă, în rest, din primăvară şi până în toamnă preţurile o iau în jos.”
Fermierii noştri se tem că importatorii vor profita de faptul că în perioada rece nu au concurenţa solariilor româneşti. Aproape singuri pe piaţă, vor dicta preţul. Şi cantităţile de fructe şi legume care vor veni din străinătate. Dacă în vară am importat enorm, iarna va aduce o creştere şi mai mare.
În primele 6 luni ale acestui an, am adus de peste hotare produse agroalimentare în valoare de 3,5 mld. euro. Este o creştere de 17 procente comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Am cumpărat produse precum porumb, diverse tipuri de brânză, dar şi legume şi fructe.
Producător: „Vin din Bulgaria, Turcia, mai ales la legume”.
Adrian Mitroi, analist economic: „Cererea internă foarte mare nu este satisfăcută de ofertă internă.
Firmele de transport marfă şi cele de curierat se gândesc şi ele să crească tarifele pentru că plătesc carburanţii mai scump. Două plinuri de benzină, de 50 de litri fiecare, înseamnă cost suplimentar 36 de lei, echivalentul a două mese de prânz, de exemplu. Benzinăriile au început să vândă carburanţii mai scump de la sfârşitul lui august, imediat după ce Guvernul a anunţat că reintroduce supraaciza. În următoarele zile am observat că preţurile benzinei şi motorinei au crescut din nou, iar tendinţa a continuat până când s-a ajuns la peste cinci lei pe litru.