Inspectorii de muncă au descoperit o serie de nereguli în urma controlului la mina Jilț, unde un camion cu muncitori s-a răsturnat, provocând moartea a trei oameni și rănirea altor 13. În ultimii șapte ani, societatea a fost controlată de aproape 160 de ori, iar problema transportului muncitorilor cu mijloace neautorizate era cunoscută și fuseseră date amenzi în repetate rânduri. Cu toate că a fost interzis definitiv, transportul muncitorilor cu mașini neconforme a continuat.
Inspectorii de muncă de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Gorj au mers la mina Jilț chiar în ziua accidentului, pe 17 ianuarie, pentru a face măsurători la fața locului. Primul lucru pe care l-au constatat a fost că locul accidentului nu fusese izolat, astfel că urmele lăsate de camionul care s-a răsturnat au fost șterse.
„Imediat după producerea evenimentului, deoarece perimentrul în care s-a produs evenimentul nu a fost asigurat pentru stabilirea dinamicii accidentului și starea de fapt a fost modificată, alterându-se urmele lăsate de autoutilitară, S.C. CEO OLTENIA S.A. a fost sancționată prin proces verbal de constatare și sancționare a contravențiilor încheiat de ITM Gorj, sub supravegherea și îndrumarea Inspecției Muncii”, se arată într-un raport întocmit de Inspecția Muncii după accidentul de la Jilț.
Raportul Inspecției Muncii poate fi citit integral aici:
Nota de informare accident mina Jilt
Comisia de cercetare a constatat că CE Oltenia „a modificat starea de fapt a drumului pe care s-a deplasat mijlocul de transport implicat în eveniment”, motiv pentru care a aplicat o amendă de 5.000 de lei, pentru încălcarea Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă.
O altă neregulă descoperită în privința mijlocului de transport este că, alături de muncitori, mașina transporta și scule și utilaje, printre care și butelii cu gaz.
„În autoutilitara implicată în eveniment, au fost identificați patru recipienți cu gaze tehnice, o electropompă hidraulică, un palan, precum și alte scule.”
De altfel, mașina nu era omologată pentru transportul muncitorilor, deși, în urma unor controale anterioare (2018), fusese dispusă „cu caracter permanent” măsura ca transportul muncitorilor „în incinta carierelor” să se facă „numai cu mijloace de transport omologate și autorizate pentru transportul persoanelor, ce au toate dotările necesare pentru a fi asigurată securitatea și sănătatea lucrătorilor”.
Șoferul era angajat la altă firmă
Șoferul care a răsturnat camionul cu muncitori nici măcar nu este angajat la CE Oltenia, au mai constatat inspectorii de muncă.
„Șoferul autoutilitarei N3G DAC 665T cu nr. de înmatriculare GJ 38 SCS, este angajat cu contractul individual de muncă al unei terțe societăți și urmează a fi audiat de către comisia de cercetare privind obligațiile acestuia în cadrul clauzelor referitoare la contractul de prestări servicii transport. În prezent, șoferul este internat în spital”, menționează raportul.
Inspectorii au verificat și alte mașini cu care sunt transportați muncitorii la mina Jilț și au găsit și la acestea nereguli, astfel că au interzis transportul în toate carierele CE Oltenia, până la remedierea lucrurilor, și au dat o amendă de 7.000 de lei.
„În data de 23.01.2023, în continuarea cercetării, echipa de inspectori de muncă s-a deplasat la Cariera Jilț Nord, unde s-au identificat mijloace de transport persoane neconforme cu cerințele de securitate, și anume: lipsă centuri de siguranță, anvelope uzate și crăpate, lipsă căi de evacuare de urgență, lipsă trusă prim ajutor, semnalizări deteriorate (mijloacele de transport identificate au fost: GJ 04 BBU și GJ 04 BTV). Ca urmare a acestor neconformități constatate, s-a dispus, de către comisia de cercetare, sistarea activității de transport persoane în toate carierele Societății Complexul Energetic Oltenia S.A., începând cu data de 23.01.2023 și până la punerea în conformitate cu cerințele de securitate, conform pericolelor identificate și a riscurilor evaluate.”
158 de controale și 210 amenzi în 7 ani
Inspectorii de muncă nu sunt la primul control la CE Oltenia. Potrivit raportului, între 2016 și 2022 s-au făcut nu mai puțin de 158 de controale, în urma cărora inspectorii au stabilit 210 măsuri și au dat amenzi de 436.000 de lei.
„Una dintre măsurile cu caracter permanent și obligatoriu, dispusă de inspectorii de muncă încă din anul 2018, se referă la modalitatea de transportare a lucrătorilor către locurile de desfășurare a activității, și anume: «angajatorul va asigura mijloacele de transport omologate și autorizate pentru transportul lucrătorilor”», potrivit raportului.
Anul trecut nu s-a înregistrat niciun accident de muncă mortal la mina Jilț, mai menționează raportul.
Dosarul întocmit de comisia de cercetare va fi înaintat organelor de cercetare penală pentru continuarea urmăririi penale.
Un accident grav s-a produs pe 17 ianuarie, într-o carieră minieră de la mina Jilț din Gorj, după ce o mașină plină cu muncitori s-a răsturnat. Trei oameni au murit și alți 13 au fost răniți.
Directorul Complexului Energetic (CE) Oltenia, Daniel Burlan, a declarat că autoutilitara implicată în accidentul de la Cariera Jilţ Sud nu era omologată pentru transportul persoanelor, ci era destinată transportului de marfă. Burlan a menţionat că transportul în cariere se face cu astfel de autovehicule care au o capacitate de 9 persoane.
El a adăugat că şoferul ştia că autoutilitara este destinată transportului de marfă, bărbatul nefiind angajat al companiei, ci al unei firme prestatoare.
Editor : Bogdan Păcurar