Când a auzit că petrolul e cel mai ieftin din ultimii şase ani, domnul Ștefănecu și-a făcut plinul. Dar, surpriză: Deși petrolul a scăzut sub jumătate, prețul benzinei abia a coborât cu un leu. De ce?
Prețul benzinei are trei componente majore: una variabilă - prețul petrolului, una fixă - costul de rafinare, una discreționară - profitul companiei. Se adaugă taxele pentru stat, care dublează totul.
Dintr-un baril de petrol, o rafinărie produce aproape 120 de litri de benzină și motorină. Astfel, la 100 de dolari pe baril și un curs de trei lei pe dolar, costul petrolului este de 2,5 lei la fiecare litru de carburant.
La 45 de dolari pe baril și un curs de patru lei pe dolar, costul scade la 1,6 lei pe litru. Prin urmare, influența ieftinirii este de 90 de bani plus TVA.
După acest model, domnul Ștefănescu își face propriul calcul: pentru ca în România benzina să fie la fel de ieftină ca în Austria, prețul barilului ar trebui să se înjumătățească din nou.