"Săgeata Verde" încă îşi așteaptă turiștii
Celebrul tren de epocă Săgeata Verde, primul tren electric din România, stă la loc de cinste într-un muzeu dedicat transportului arădean, unde încă îşi așteaptă călătorii. Vă propunem o vizită la Ghioroc, în judeţul Arad, la Muzeul Tramvaiului Electric. Locul ideal unde turiștii îşi pot imagina cum se călătorea acum mai bine de 100 de ani sau pot vedea cum s-au schimbat mijloacele de transport de-a lungul timpului.
Glasul roţilor de tren a răguşit, însă farmecul şi aerul de epocă ce se regăseşte în Săgeata Verde nu se vor schimba niciodată. Primul tren electric din România a circulat în vestul ţării, în judeţul Arad, şi plimba oamenii pe trei sectoare diferite: de la Ghioroc la Arad, la Pâncota şi la Radna.
”Pentru arădeni a însemnat un lucru foarte mare. Cu acest tren se trasporta legume, fructe, deci aici aproviziona Aradul țăranii, cu produse agricole. Şi încă cel mai principal lucru era pentru transportul muncitorilor care lucrau la Arad. Aceste trenuri circulau aproape din oră în oră, deci aveau posibilitatea să meargă şi de două ori”, a declarat Gheorghe Rus, coordonator.
În decembrie 1906, Săgeata Verde făcea prima cursă în vestul ţării. Garnitura folosea automotoare benzo-electrice, iar un an mai târziu două locomotive cu abur. Un exemplar se găsește şi la muzeu.
” Ce avem aici este primul tip de automotor care a tractat vagoane pe linia Arad-Podgoria. În 1906, cei care au pus la cale această linie, au dotat-o cu auto-motoare fabricate la Arad, la fabrica de vagoane Johann Weitzer. Şi-au dat seama foarte repede că acest tip de propulsie nu e foarte eficient, aveau probleme mai ales pe sectoarele în pantă, dintre Şiria şi Pâncota, acolo auto-motoarele astea benzo-electrice nu puteau să urce dealurile, şi atunci s-au decis în câțiva ani să treacă la electrificarea liniei, cea ce s-a şi întâmplat”, a spus Dan Codre, consilier al președintelui CJ Arad.
Trenurile benzo-electrice aveau compartimente destinate fumătorilor şi nefumătorilor, interiorul era simplu şi rustic, construit din lemn, iar vagoanele erau încălzite cu ajutorul unei sobe.
”Nu exista încălzire electrică, de aceea oamenii aduceau ce puteau şi puneau în soba aceasta, acesta era sistemul de încălzire în vremea respectivă. Dar cea mai interesantă parte din tot vagonul acesta e compartimentul de bagaje. Dar poate partea cea mai interesantă din tot vagonul acesta este compartimentul de bagaje, locul în care ne aflăm acum. Aici inițial nu a fost compartiment de bagaje, aici se afla motorul care propulsa acest auto-motor”, a declarat Dan Codre, consilier al președintelui CJ Arad.
În 1913, pe căile ferate din vestul ţării au început să circule celebrele Săgeţi Verzi. Trenurile electrice Ganz erau fabricate la Budapesta, iar câteva dintre ele au rămas astăzi la muzeu. Unul a fost reabilitat în totalitate, iar celălalt a rămas neschimbat.
Cu timpul, trenurile Ganz au primit numele de Săgeata Verde, chiar dacă garniturile erau vopsite în culoare gri. Supranumele vine tocmai din Orientul Îndepărtat.
”Am auzit povești cum că ar fi fost vopsite în timpul războiului, din motivul de camuflaj, însă nu am găsit date documentate despre această temă. De acolo vine numele: de la Săgeţile Japoneze şi de culoarea trenului care a fost dată în epoca în care a fost administrată linia de CFR”, a mai spus Dan Codre, consilier al președintelui CJ Arad.
În curtea muzeului din Ghioroc se găsesc marfare, tramvaie vechi şi alte vagoane care au circulat cândva în judeţ. Fotografii, piese mecanice ale garniturilor vechi şi alte documente importante stau în vechea stație de redresare.
”Inclusiv fosta staţie de redresare a liniei Arad - Podgoria poate fi vizitată de turişti. În trecut, de aici se oprea alimentarea cu energie electrică, în cazul în care pe una dintre liniile ferate apărea o problemă”, relatează Mihaela Creţu, jurnalist Digi24.
Turiștii care vor să viziteze Muzeul din Ghioroc o pot face în fiecare zi, între orele 08-13. În plus, dacă sună în avans şi plătesc un bilet, pot face o plimbare, duminica, cu Săgeata Verde.
reporter: Mihaela Creţu / operator: George Ştefăniţă
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News