„Colegu' cu Iveco, cu buteliile, mă recepţionezi? - Până la Arad, colegule, până la Arad, n-ai nimic. - Da, da, mulţumesc frumos. Mulţumesc, colegu', numai bine!" Astfel sună o discuție prin stația radio.
Adrian Fădărău conduce o mașină de mare tonaj din 2007. Transportă materiale de construcții, dar și alte produse care sunt comandate de clienți. A instalat un asemenea aparat pentru a putea să cunoască situația de pe traseu și pentru a evita blocajele rutiere sau alte evenimente de pe șosea: „Ajută la trafic mult, uşurează traficul. Radare, controale. Am folosit-o legal, 4 waţi, n-am depăşit". A fost şi unul dintre şoferii traşi de dreapta de lucrătorii Serviciului Rutier din Timişoara şi de inspectorii Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii: „Puterea dumneavostră este de 3,5 waţi. Sunteţi în regulă. Puteţi desface mufa".
Zeci de autoturisme care au trecut prin zonă au fost oprite. Oamenii legii au verificat marcajele staţiilor, dar şi dacă acestea emit cu cu o putere mai mare decât cea reglementată de legile în vigoare. Conducătorii auto prinşi că utilizează altă bandă decât cea de 27 MHz, care este permisă, au primit avertismente. Unii dintre șoferii controlați ne-au declarat: „Câteodată vreau să aflu vremea din trafic, dacă s-a întâmplat un accident. De exemplu, staţia m-a salvat odată că am ocolit un drum când trebuia să ajung la examen", „Am fost plecat în Germania şi m-a ajutat foarte mult”. - În ţară vă ajută? ”Da, sigur că da”. - Ce fel de informaţii primiţi? ”Rute ocolitoare, probleme în trafic", „Să previn ca poliţia să ne dea amenzi pentru radar. Nu neapărat în România, ci şi în Comunitate, în Ungaria, ştiţi, cu poliţia, ei sunt ma diferiţi decât noi".
„Nu deranjează faptul că ei anunţă că sunt radare pentru că până la urmă şi poliţia rutieră încearcă să prevină aceste, cum să zic, potenţiale evenimente nedorite, accidente", afirmă Viorel Bota, şeful departamentului regional al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii.
Aceste aparate, care se găsesc pe piaţă, respectă normele legale, însă unii dintre șoferi le modifică, mărindu-le puterea de emisie. Amenda minimă pe care o pot încasa cei care fac acest lucru este de 5.000 de lei.
reporter: Miodrag Hojda
operator: Mihai Pop
editor web: Călin Țenche