”Bun venit la bordul trenului 13251, care circulă pe relația Oravița-Anina, parcurgem 33 de kilometri și vă dorim călătorie plăcută”, li se urează călătorilor pe Semeringul Bănățean.
Turiștii s-au înghesuit să circule cu trenul montan care străbate 14 tunele săpate în stâncă şi zece viaducte. Au fost și opriri, ca fiecare călător să imortalizeze traseul unic în țara noastră. În vremurile sale de glorie, nu mai putin de 300 de calatori se imbarcau in cele trei vagoane. Chiar dacă acum nu mai aduce profit, Semmeringul Bănățean rămâne în istorie.
Radu Belu, șeful Biroului Tranzit CFR, ne precizează: ”Nu s-a oprit niciodată. Nici la razboi, nici la inundații, nici la ploi și nici la trăsnete. Niciodată nu va fi în România o linie turistică, vorbind de peisaj, topografia locului și de imbinarea splendidă de relief, cum este linia Oravița - Anina”
Două ore a durat călătoria aniversară pe Semmeringul Bănățean. ”Foarte plăcută”. - S-ar putea face turism? ”Sigur că da”, ”Foarte frumos, în primul rând, traseul este foarte frumos, dar și peisajul”, ”O experiență de neuitat, mai ales peisajul”.
La finalul călătoriei pe Semeringul Bănățean, chiar străinii au venit cu sugestia: traseul montan ar putea fi întreținut de pe urma turiștilor. ”Oravița, cu elementele de cultură - întreținute și puse în valoare, la pachet cu calea ferată, pot reprezenta un adevărat pol de atracție turistică”, spune Rolf Maruhn, consulul Germaniei la Timișoara.
Mircea Benec, directorul Regionalei CFR Timișoara, afirmă că ”turismul ar fi o soluție, este singura soluție care poate scoate din conul de umbră în care a intrat această linie, singura problemă e că în obiectul nostru de activitate nu există turismul și trebuie să găsim sau să existe cineva care să facă turism în această linie”.
Și, astfel, nimeni nu știe dacă trenul de pe Semmeringul Bănățean va prinde și a 151-a aniversare, chiar dacă infrastructura din inima munților a rămas impecabilă.
reporter: Gerhald Ernst
operator: Dan Șoșdean
editor web: Călin Țenche