Raluca, o studentă din Timişoara, a descoperit pe propria piele că reducerile tentante din magazinele online se pot transforma în dureri de cap: ”Am făcut o comandă mai mare, mai multe produse care spuneau că sunt la reducere, cu ocazia Zilei Reducerilor, iar peste cinci zile m-am trezit cu e-mail că produsele nu mai sunt în stoc”.
Nu s-a lăsat descurajată, a continuat achiziţiile, dar au apărut alte şi alte probleme: ”Mi-am comandat un produs recent lansat, o consolă de jocuri, trebuia să ajungă pe 5 decembrie, dar am primit notificare că nu au primit deloc în stoc şi că va veni după 15 ianuarie”.
Şi nu e singura persoană care se plânge că a fost înşelată de reducerile magazinelor online: ”Am acum o experienţă neplăcută. Am precomandat un produs, dar magazinul nu îmi dă niciun semn, deci s-ar putea să nu mai cumpăr de la ei”, ”Nu am încredere”. - De ce? ”Nu îmi oferă calitate” - Preferi să vezi, să atingi produsul? ”Da”.
Plângerile au ajuns la Protecţia Consumatorilor. Inspectorii au, însă, de verificat firme înfiinţate în garsoniere sau patroni care nu sunt de găsit. Şi nu sunt singurele probleme.
Comisarii de la Protecţia Consumatorului au găsit mai multe cazuri în care produsele au fost scumpite, iar ulterior au beneficiat de preţuri promoţionale fictive. Mai precis, produsul costa în mod normal 365 de lei, a fost scumpit la 1049 de lei, după care a revenit la preţul iniţial. Ca atare, reducerea a fost fictivă, iar clienţii nu au câştigat nimic.
Ce recomandă Mihaela Ignat, comisar-şef la Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorului Timişoara? ”Să fie foarte atenţi la produsele pe care le primesc în mod normal, pentru că ei au zece zile la dispoziţie pentru a returna aceste produse”.
Cea mai sigură variantă rămân produsele care pot fi văzute şi testate. E drept, pentru asta, clienţii trebuie să facă un drum până la raft. ”Pleacă de la noi cu soluţii care acoperă nevoile lor, nu cumpără reduceri. Pot testa produsele, văd culoare, văd dimensiunile produsului. Omul nu cumpără o poză, omul cumpără produsul şi pleacă în ziua respectivă cu produsul acasă”, afirmă Ovidiu Ignea, manager magazin IT&C.
Într-o singură săptămână, în judeţul Timiş s-au primit 100 de reclamaţii, însă doar zece dintre ele au vizat firme din Timişoara, restul fiind societăţi din Bucureşti.
reporter: Gerhald Ernst
operator: George Ştefăniţă
editor web: Călin Țenche