”Din România nu operăm până pe 31 martie. Nu se vor mai opera zboruri Carpatair”: este informația primită de toți cei care se interesează la call-center-ul companiei în legătură cu zborurile Carpatair din România. Decizia e una istorică în contextul în care nicio altă companie aeriană ce operează în ţara noastră nu a mai recurs la o astfel de măsură. Iar decizii s-au luat și în privința numărului de angajați.
”Ei aveau încadrați 483 de salariați, o cifră mare, iar astăzi - în 15 ianuarie 2014, sunt 157 de angajați. Probabil că va urma un val de disponibilizari colective”, afirmă Pavel Kașai, inspector șef la Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiș.
Declinul companiei nu a început anul acesta.
Cifră de afaceri Carpatair
2012 - 245 milioane lei
2008 - 334 milioane lei
sursă: Carpatair
Pierderi Carpatair
2012 - 93 milioane lei
2008 - 51 milioane lei
sursă: Carpatair
Pasageri transportați de Carpatair
2013 - 230.000 (estimare)
2012 - 410.000
2010 - 567.000
sursă: Carpatair
Primele probleme au apărut în 2012. Cifra de afaceri a scăzut, iar pierderile au ajuns la peste 93 de milioane de lei. În 2010, compania spera să ajungă rapid la un milion de pasageri, dar în 2013 reușea să atingă doar 25 la sută din ce își propunea.
În perioada sa de vârf, compania Carpatair opera din Timișoara peste 350 de zboruri săptămânale pe un număr de 30 de rute, în șase țări din Europa. Acum, însă, până pe 31 martie, avioanele rămân la sol, iar toate cursele din și spre România au fost anulate. Toate aeronavele care asigurau cursele din Timișoara spre Milano, Roma, Stuttgart și Cernăuți vor rămâne în hangarele din aerogara bănăţeană, iar Carpatair trebuie să plătească, în fiecare oră, 0,15 euro per avion per tonă.
În ciuda insistențelor noastre, reprezentanții Carpatair nu au vrut să comenteze problemele cu care se confruntă compania. Nici aeroportul din Timișoara nu o duce mai bine, în contextul în care Carpatair a reclamat instituția la Comisia Europeană pe motiv că aerogara ar fi favorizat concurentul Wizzair, prin taxe mai mici.
reporter: Gerhald Ernst
operator: George Ștefăniță
editor web: Călin Țenche