Au pățit-o toți cei care la finalul anului 2012 au fost concediați, iar în noiembrie 2013 au câștigat în instanță dreptul de a fi repuşi pe funcţii. Doar că posturile lor au fost între timp desfiinţate. Drept urmare conducerea aerobazei le-a găsit de lucru, dar pare că fac ceva numai să nu îşi câştige salariile stând degeaba.
O spune Valeriu Lupu, fostul și actualul șef al siguranței zborurilor și pasagerilor de pe Aeroportul Internațional "Traian Vuia" din Timișoara. Înainte să fie concediat, avea un birou lângă pistă. După reangajare, a descoperit că, deşi ocupă acelaşi post, nu mai are acces pe pistă, ci doar la o bancă de lemn din parcare: ”Practic am stat în parcare. A fost o perioadă când inclusiv în mașină am stat pentru că nu aveam niciun loc de muncă nominalizat. Eu ce pot vedea aici, ca orice alt pasager, orice alt călător care se perindă pe aici, atunci eu de ce mai sunt plătit, de ce sunt angajat?”
Şi nu e singurul angajat care după un an de procese a descoperit că are un loc de muncă atipic: ”Un avion, două avioane pe pistă. din acest moment, eu trebuie să cronometrez absolut toți timpii necesari pentru deservirea acestor avioane”.
Practic, Daniel Caba numără câte avioane aterizează, câte decolează și cât timp aeronavele stau la sol. Înainte să fie concediat și reangajat, el emitea facturile aeroportului către companiile aeronautice. După reangajarea pe post, șefii au decis să nu mai facă muncă de birou: ”Nu contează condițiile, dacă e soare, ninsoare, ploaie, vânt, minus 10 grade, eu trebuie să scriu acești timp”.
Iar munca tânărului e dublată și de camerele de supraveghere și angajații liniilor aeriene, care fac același lucru. ”Este un caz evident de discriminare la locul de muncă, doar al acelor angajați care au fost reintegrați ca urmare a unor hotărâri judecătorești. Urmează să ne adresăm și la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării”, ne spune avocatul Laura Martonosy.
Conducerea Aeroportului Internațional "Traian Vuia" din Timișoara are alt punct de vedere: "Prin Decizia Consiliului de Administrație, pe baza indicatorilor privind productivitatea muncii și scăderii traficului de pasageri și al mișcărilor de aeronave (decolări/aterizări), precum și ca urmare a externalizării unor servicii care au impus o nouă organizare, a fost aprobată organigrama actuală. O parte dintre angajaţii reintegraţi anterior au deţinut posturi în servicii care în prezent s-au redus sau au fost externalizate."
În total, la Aeroportul Internațional "Traian Vuia" din Timișoara, din cei 40 de angajați concediați în 2012, 27 au câștigat procesele intentate, însă doar 11 au cerut să fie repuşi pe post.
reporter: Gerhald Ernst
operator: Dan Șoșdean
editor web: Călin Țenche