În Timișoara, din 18 poduri, pasarele și pasaje, numai patru mai sunt în garanție, iar cinci dintre ele au fost expertizate. Restul, sunt în grija... timpului. În 2013, de exemplu, un singur pod a fost consolidat, dar reabilitarea acestuia a intrat "la pachet" cu lucrările la subpasajul Michelangelo.
„Există o problemă. Orice lucrare făcută trebuie întreținută. Dacă nu o mai întreținem după ce s-a pus în opera un anumit material, sigur că ajungem la efecte de genul acesta, care în timp conduc la degradarea progresivă a structurii", spune Adrian Bota, conferențiar la Facultatea de Construcții Timișoara.
Problema cea mai gravă o intâlnim la podurile peste care circulă tramvaie. Acestea sunt suprasolicitate din cauza vibrațiilor. La unul din poduri, după cum se poate vedea, bucăți întregi de balustradă lipsesc, iar stâlpii de susținere ai acesteia sunt crăpați în foarte multe locuri.
Şi deşi Timişoara are mult poduri ieşite din garanţie sau cu structura de rezistenţă neexpertizată, autorităţile vor să construiască încă două. „Vom construi noi poduri. Unul trebuie construit în zona Bobâlna și un altul în zona Solventul. Cel puțin acestea doua trebuie construite pentru că orașul s-a dezvoltat mult și e foarte greu să fluidizezi traficul fără câteva intervenții majore", susține Nicolae Robu, primarul Timișoarei.
Iar Sorin Ciurariu, arhitectul șef al Timișoarei, ne precizează: „E de preferat să conectăm extremitățile care s-au dezvoltat foarte mult. Asta înseamnă că podul de la Solventul și cea de la Bobâlna va permite conectarea cartierelor de vest, respectiv de est".
Timișorenii consideră atât condolidarea podurilor o prioritate, cât și realizarea unui inel de circulație complet în zona periferică a orașului: „Să le consolideze. Aia e treaba lor să le facă, să ne asigure siguranță, nu?", „Să le repare. Și-așa orașul e sugrumat cu Michelangelo, nu?"
Banii pentru construcția noilor poduri din Timișoara vor fi cuprinși în bugetul pe anul viitor. Dacă fondurile proprii vor fi insuficiente, autoritățile doresc să obțină si sprijinul Uniunii Europene.
reporter: Miodrag Hojda
operator: Viorel Jiva
editor web: Călin Țenche