Ioana Boldea este o tânără profesoară de de Limba şi Literatura Română, care a decis să îşi croiască o carieră într-un sistem în care pasiunea ţine locul remuneraţiei. Vorbeşte cu mândrie despre munca de la catedră, dar se simte umilită a când vine vorba de bani. Iar cele 10 procente în plus la salariu nu îi vor schimba prea mult situaţia financiară: ”Salariul meu este de 1.000 de lei, este foarte greu să trăieşti şi singur dintr-un salariu de profesor”.
Petru Lascau, directorul Liceului „Gh. Atanasiu” Timişoara, afirmă de aceși dascăli: ”Stau din pasiune, dar totuşi pentru îmbunătăţirea performanţei lor ar trebui să aibă un salariu mai mare de 1.000 de lei”.
”Debutanţii se încadrează cu 150-200 de euro. E intolerabil”, spune Virgil Popescu, preşedintele Sindicatului „Spiru Haret” Timiş.
Numai în Timiş, în situaţia Ioanei, sunt peste 200 de profesori. ”În judeţul Timiş sunt 220 de cadre didactice debutante care, la 1 septembrie 2014 vor face un an de învăţământ. Vom reuşi prin această mărire salarială să le dăm încredere şi să îi cooptăm în sistemul de învăţământ”, crede Aura Danielescu, inspector şcolar general adjunct la ISJ Timiş.
Sindicaliştii din învăţământ au o altă părere. ”Acestă mărire salarială pentru debutanţi nu rezolvă problema, mai mult o acutizează, pentru că salarizarea debutanţilor se va situa în apropierea celor care au deja vechime cu definitivat sau chiar gradul doi, ceea ce stârneşte o foarte mare nemulţumire”, afirmă Virgil Popescu.
O lege a salarizării cu majorări semnificative pentru toate gradele didactice ar putea rezolva problema. ”La 10 milioane de lei nu cred că se simt prea mult cei 10%, însă dacă vorbim despre cei 6% din PIB sunt şi alte lucruri importante cum ar fi dotările şi materiale didactice”, ”E puțin pentru efortul pe care îl depune, are cunoştinţe mai actualizate (un dascăl tânăr - n.r.) faţă de un profesor mai bătrân. Raportând la salariu, e cam nimic, dar este şi ăsta un început”, ne spun câțiva tineri abordați de echipa Digi24 Timișoara.
În Timiş predau peste 6.000 de cadre didactice. Mulţi dintre dascăli ies periodic în stradă în speranţa că, la un moment dat, vor fi auziţi. Mâine, în Timişoara, dar şi în cele mai mari centre universitare din ţară, profesorii, elevii şi studeţii isi unesc vocile şi cer, încă o dată, Guvernului alocarea a 6% din PIB pentru educaţie în 2014.
reporter Sorina Covlea
operator Alin Lungu
editor web: Călin Țenche