Pe piste inaugurate încă din 1967, autoturismele viitorului îşi etalează dotările. Maşina automată menţine singură banda şi respectă toate semnele de circulaţie.
Thomas Lingenau, reprezentantul unei companii care lucrează la acest sistem: „Camera este aici, ne arată câteva puncte albastre. Albastru înseamnă „ocupat". Vedeţi barierele virtuale care ne ghidează prin zona aflată în construcţie. Fără nicio intervenţie din partea şoferului, maşina se opreşte în faţa pietonilor sau îi evită. E antidotul perfect pentru stres în trafic."
Vezi cum se comportă mașina într-o simulare de trafic aglomerat! "Vehiculul se opreşte singur, nu trebuie să pun frână sau să accelerez. Dacă nu trece nimeni între cele două maşini, sistemul accelerează singur, păstrând o anumită distanţă faţă de maşina din faţă, iar acum frânează", ni se spune.
Ochii şi urechile maşinii viitorului sunt senzorii şi camerele video. Patru camere video, amplasate în faţa şi în spatele maşinii, îi oferă şoferului o vedere panoramică. Acesta poate vedea extrem de clar tot ceea ce se întâmplă pe o rază de 10 metri în jurul autoturismului pe care îl conduce. Călătoria cu maşina devine o experienţă mult mai uşoară cu ajutorul sistemelor care îl avertizează pe şofer, chiar de pe bordul autoturismului, dacă a depăşit limita de viteză sau dacă a încălcat o regulă de circulaţie.
„Algoritmii sunt dezvoltaţi şi în România. Tinerii bine pregătiţi de acolo ne ajută să compensăm lipsa de ingineri din Germania", precizează un alt specialist, Thomas Stedlbauer.
În Timişoara, sute de ingineri lucrează la sistemele ce dotează cu inteligenţă maşina viitorului
Victor Tomescu şi echipa sa dezvoltă soluţii bazate pe camere video, prin care imaginile preluate sunt procesate, iar maşina ştie dacă a ieşit de pe banda sa sau dacă a trecut de o limitare de viteză, dar şi senzori radar, care măsoară distanţa până la maşina din faţă.
„Este o responsabilitate foarte mare, mai ales prin faptul că avem relaţie directă cu clienţii de aici din Timişoara, colegii mei participă la discuţii cu Mercedes, BMW, Toyota şi definesc împreună cum vor funcţiona aceste sisteme", spune el.
Reprezentanţii companiei care dezvoltă toate aceste soluţii previzionează că maşinile care se conduc complet singure vor fi disponibile din 2025. Un prag intermediar va fi anul 2016, când autoturismele vor avea sisteme parţial automate. Până atunci, şoferii vor fi asistaţi de noile tehnologii în scenarii tot mai complexe.
Scaune care se reglează de pe telefonul mobil. Elemente de avertizare a şoferului pe bordul autoturismului sau pedala de acceleraţie, tehnologii noi pentru maşinile electrice. Sunt doar câteva dintre sistemele pe care vi le vom arăta, în următoarele jurnale Digi24 Timişoara, în cadrul unor materiale filmate atât pe pistele pentru teste de la Hanovra, cât şi în birourile din capitala Banatului.