Mai exact, reconfigurarea liniilor de tramvai se face fără acord de mediu şi în baza unei autorizaţii de construire emisă de primrul Timişoarei, Nicolae Robu, autorizaţie emisă ilegal. Mai mult, în mijlocul şantierului există o staţie de monitorizare a aerului, iar Ministerul Mediului refuză relocarea acesteia.
Lucrările de reconfigurare a căilor de circulaţie din Calea Şagului au fost demarate în vara lui 2015 de investitorul care construieşte noul mall din zonă, pentru a facilita accesul clienţilor. Lucrările sunt aproape finalizate, dar au fost realizate ilegal. Documentele necesare unei astfel de investiţii lipsesc.
„Primarul Municipiului Timișoara a emis autorizația de construire pentru lucrări tip C – căi de comunicaţii – amenajare Bd. Calea Şagului carosabil, sens giratoriu şi linie de tramvai. I:R.C. Vest a constatat nelegalitatea emiterii autorizaţiei de construire. (...) Avizul Statului Major General este necesar, conform Hotărârii de Guvern 62/1996, privind aprobarea listei obiectivelor de investiţii şi de dezvoltare, precum şi a criteriilor de realizare a acestora, pentru care este obligatoriu avizul Statului Major Genral. Controlul efectuat de reprezentanţii I.R.C Vest a constatat lipsa acestui document”.
Sursă: Inspectoratului Regional în Construcţii Vest
Transmite conducerea Inspectoratului Regional în Construcţii Vest. Controlul inspectorilor nu a fost fără urmări.
„Inspectoratul de Stat în Construcţii a amendat Primăria Timişoara cu 20.000 de lei pentru prelungirea acestor linii de tramvai fără autorizaţie de construire. De asemenea, municipalitatea a mai încasat o sancţiune de 30.000 de lei pentru lipsa acordului de mediu” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara.
În total, lucrările realizate ilegal au costat bugetul local 50.000 de lei. Acordul de mediu nu a fost emis pentru că liniile de tramvai trec exact peste locul unde există o staţie de monitorizare a aerului. Şi, cu toate că lucrările ar fi trebuit sistate, investitorul susţine că nu a fost înştiinţat de probleme.
„Lucrările la linia de tramvai de pe Calea Şagului continuă, neexistând o notificare sau dispoziţie legală care să solicite companiei NEPI să le oprească. În ceea ce priveşte proiectul de mutare a staţiei de monitorizare a aerului, acesta este în procedura de autorizare, iar dacă răspunsul va fi unul pozitiv, atunci staţia se va muta în imediata apropiere a amplasării actuale, însă nu pe traseul liniei de tramvai” - Răspunsul NEPI către Digi24 Timişoara.
Răspunsul Ministerului Mediului este, însă, unul negativ.
„Ministerul Mediului le răspunde celor de la NEPI că nu sunt de acord cu reamplasarea staţiei de monitorizare a aerului TM1 din Calea Şagului. Pentru că lucrările au început fără solicitarea obţinerii acordului de mediu. Nu se mai poate emite acordul de mediu având în vedere că odată a fost respins”, explică Georgeta Ţâţan, consilier Relaţii Publice Agenţia pentru Protecţia Mediului Timiş.
În aceste condiţii, investiţia în infrastructură a celor de la NEPI, de aproximativ 1 milion de euro, devine inutilă. După finalizare, beneficiarul lucrărilor urma să fie municipalitatea. Reporterii Digi24 Timişoara au încercat să afle cum se poate administraţia locală să recepţioneze o lucrare făcută ilegal. Reprezentanţii Primăriei Timişoara au refuzat, însă, să comenteze situaţia.
Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Dan Șoșdean