Micuții de doar opt ani au avut de rezolvat atât o probă de citire, cât și un examen scris, după subiecte valabile la nivel național. La proba de limba maternă susținută astăzi au participat aproape 400 de elevi de clasa a II-a din Timiș, din 21 de unități școlare.
”Deschidem celelalte două plicuri în care avem scris” - Emoțiile și-au spus cuvântul la Liceul ”Dositei Obradovici” din Timișoara, acolo unde cei 11 elevi de clasa a II-a au fost evaluați la limba maternă. - De ce ai avut emoții? ”Pentru că a fost greu testul”, - Ai avut emoții pentru testul de astăzi? ”Da”, - Cât te-ai pregătit pentru el? ”Am făcut opt teste. Testul a fost cam greu”.
Mai greu decât cerințele în sine a fost stresul examenelor, susțin învățătorii claselor a II-a. În urmă cu o zi, elevii au susținut proba de limba română. Asta deși, copii de la liceul sârbesc abia au învăţat alfabetul limbii române.
”Singura problemă care este mult mai grea este scrierea în limba română, care este mai grea decât în limba sârbă”, - Știu să scrie în limba română? ”Știu, dar acum învățăm. La clasa a doua e important să lucrăm , nu să îi stresăm cu teste”, spune învățătoarea Liubița Popadici.
”E prea devreme, dar dacă așa ni se cere ne adaptăm. Acum, emoțiile sunt mult mai mari la clasa a II-a, sunt prea micuți, nici nu știu dacă unii dintre ei știu ce înseamnă evaluare națională”, spune Iadran Claniţa, directorul Liceului Teoretic „Dositei Obradovici" Timișoara.
- Ce înseamnă evaluare națională? ”Înseamnăăă...”, ”Când toți copiii dau acelați test”, spun copiii de clasa a II-a.
Psihologii susțin că, la vârste fragede, copiii își asumă, mult mai profund, sarcina unui examen și că experiența le poate da o stare de neliniște. ”Copilul care este imatur emoțional la vârsta de opt ani și îți crează un scenariu. Pentru foarte mulți este primul examen din viața lor, cu atât mai mult la vârste fragede”, precizează Cristina Curea, psihopedagog.
Chiar și așa, cunoștințele acumulate trebuie verificate, susțin reprezentanții Inspectoratului Școlar. ”Ele vizeaza anumite competențe acumulate în acești doi ani pentru a se obișnui cu modul de examinare”, precizează Anca Simeria, inspector școlar ISJ Timiș.
Rezultatele testelor vor fi comunicate în decurs de o săptămână Inspectoratului Școlar, după care raportul pe județ va ajunge la Ministerul Educației. Până atunci, elevii claselor a II-a mai au un hop... proba la matematică.
reporter: Raluca Popa
operator: Dan Șoșdean
editor web: Călin Țenche