”Sunt echipamentele de la înființarea liceului, deci de 40 de ani. Avem bancuri de lucru care nu mai sunt proprii, menghinele, din nou, avem mari probleme cu ele, ca să le facem funcționale”, spune Mariana Farcaș, director adjunct la Liceul „Regele Ferdinand I".
În proiectul învăţământului profesional în sistem dual sunt incluse patru companii care investesc în viitorii meseriași, atât burse lunare, cât şi programe de practică în laboratoarele proprii. Dar cursurile presupun și o pregătire practică în cadrul școlii. Iar aici, în singurul atelier disponibil, echipamentele își arată vârsta.
”În general, nu există condiții la standarde europene, așa cum sunt cerute de agenții economici. Trebuie să avem in vedere recompartimentarea atelierelor, realizarea instalatiei electrice. Totul se rezulmă la buna practică și la securitatea copiilor”, spune Patricia Pisano, directorul Liceului "Regele Ferdinand I".
Pentru a-și pregăti viitorii meseriași, companiile nemțești implicate în proiectul Școala Profesioanlă Germană ar vrea să aducă aici mașinării similare cu cele folosite în fabricile adevărate. Între timp, deși elevii sunt în permanență supravegheați de un maistru, riscul manevrării ustensilelor ruginite nu este eliminat.
Pentru a putea face investiții, agenții economici au cerut Primăriei Timișoara să îmbunătățească infrastructura atelierului, astfel încât elevii să aibă parte de condiții la standarde europene.
”Trebuie renovată în ideea de a susține tehnic toate echipamentele pe care noi vrem să le aducem acolo și care să fie similare cu cele din producție. Nu ne-am asuma riscul să aducem echipamente pe care să le punem în priză”, ne-a declarat Alina Bratu, reprezentant al unei companii din domeniul automotive.
Până acum, reprezentanții municiplității s-au implicat doar prin achiziționarea unor instalații de curent continuu și curent alternativ, denumite și laboratoare mobile. Reabilitatea atelierului se află încă în stadiul de proiect.
”A fost un proiect mai de durată, suntem în faza în care vom închide partea de documentație tehnică și vom porni achiziția publică pentru execuția de lucrări astfel încât la anul în primăvară să putem definitiva partea de infrastructură necesera pentru Regele Ferdinand”, afirmă Mihai Costa.
De altfel, sistemul de învățământ în sistem dual ia tot mai mare amploare în Timiș. Prefectura a convocat o întâlnire cu reprezentanți ai mediului de afaceri care activează în domeniul tehnologic și care ar avea nevoie de meseriași. Zoltan Marossy, subprefectul județului Timiș, precizează: ”Le-am cerut să depună niște tabele cu meseriile de care au nevoie, știind că îi vor finanța în cei trei ani în care vor învăța. Acest lucru înseamnă un contract de bursă, adică pe lângă cei 200 de lei pe care îi dă statul să mai dea și ei pentru copil”.
Începând cu noul an școlar, la Liceul Energetic Regele Ferdinand I din Timișoara, prin sistemul învățământ dual, funcționează două clase, a câte 28 de elevi fiecare. Până în acest moment, clasele profesionale după modelul german s-au dovedit un adevărat succes. Din prima generație de 17 absolvenți, 14 au fost angajați de către o companie din domeniul automotive.
Reporter: Raluca Popa
Operator: Viorel Jiva
Editor web: Călin Țenche