Ca să ajungi la halta Semenic trebuie să părăseşti drumul comunal asfaltat şi să mergi pe lângă şinele de tren, pe un drum de pământ, plin de gropi şi de noroi. Apoi, între tarlalele agricultorilor, dai de o clădire veche pe care scrie Halta Semenic. Aceasta se află în mijlocul unui câmp, nu există niciun drum asfaltat care să ducă la ea, iar cea mai apropiată localitate este comuna Giroc, aflată la câţiva kilometri distanţă. În apropiere nu există nici aeroport, nici autostradă şi nici un drum european sau naţional.
Oamenii din zonă îşi amintesc că, în trecut, halta de la Semenic era folosită de călători. Dar, de ani buni, doar angajaţii CFR mai coboară pe peronul crăpat din haltă:
"- Mai foloseşte cineva halta aceea?
- Nu cred. Nu am mai fost demult cu trenul. Era foarte bună pe timpuri că urcam şi plecam în toate direcţiile. Dar acum…paragină".
"Am văzut câte un om, doi, la un an de zile. Sau cine face naveta".
"Iniţial, dacă a fost acolo la Remetea, să rămână acolo".
Halta este utilizată, momentan, doar pentru staţionarea vagoanelor de marfă. Trenurile de călători nu mai opresc aici.
"Călătorii, foarte puţin. Coboară doar călătorii care locuiesc chiar în clădirea staţiei. Restul, aici, nu, pentru că nu sunt clădiri şi satele sunt departe de aici", ne-a spuns şeful staţiei Sacoşu Mic, Ilie Şandru.
Construirea unui centru intermodal nu este o idee nouă, însă locația inițială era cu totul alta. Autoritățile județene au identificat, în trecut, un teren de 30 de hectare în comuna Remetea Mare, lângă Timișoara, în apropierea aeroportului, accesul pe autostrada A1 este amenajată deja aici, iar comuna este tranzitată de un drum național și de magistrala de cale ferată Timișoara - Lugoj. A fost întocmit și studiul de fezabilitate pentru construirea centrului intemodal de marfă. Documentația fost reactualizată în 2014, tot la cererea Guvernului. Nota de plată a timișenilor a ajuns deja la 180.000 de lei.
"Şi cei de la Ministerul Transporturilor a recunoscut că este o greşeală. Am transmis şi oficial şi aşteptăm să ne vină răspunsul oficial, pentru că centrul intermodal să se realizeze în zona aeroport Remetea, așa cum o ştim toţi. În primul rând, pentru că în zona respectivă este deja un studiu, sunt deja nişte etape pe care le-am parcurs", Titu Bojin președintele Consiliului Județean Timiș.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Ministerului Transporturilor, este posibil să se ia în calcul realizarea centrului intermodal la Remetea Mare. Proiectul prevede construirea unui complex de depozite şi schimburi de containere, precum şi a unei staţii feroviare destinate traficului de marfă și va deservi companii din România, Ungaria şi Serbia, aflate pe o rază de peste 300 de kilometri. Investiția va fi de peste 20 de milioane de euro, bani care ar putea proveni din fonduri europene.
Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Tibor Alasu
Editor Web: Răzvan Bulacu