Orele sunt practice, aşa că din mâinile dibace ale învăţăceilor de-o şchioapă iau naştere adevărate proiecte de arhitectură. ”O să încercăm să facem o piaţă în formă de semicerc cu o statuie”.
Iar dacă pentru unii elevi, atelierele de creaţie sunt o cale să îşi îmbogăţească cunoştiinţele, pentru Marco Balaci înseamnă mult mai mult. Îi place atât de mult ce face un arhitect încât se gândeşte să devină unul când va fi mare: ”Ne-am obişnuit să ne punem ideile în practică şi să rămânem doar pe una şi să fie toţi mulţumiţi. Încercăm ca din fiecare idee să luăm câte ceva. Mi-ar plăcea să devin arhitect pentru că aş putea să merg în mai multe ţări, pot să ajut oamenii şi e o meserie frumoasă”.
Pe alţii, în schimb, noţiunile învăţate îi fac să privească spaţiile şi construcţiile din jurul lor cu alţi ochi: ”Încercăm să construim spaţii urbane. Sunt mai atentă la lucrurile deosebite, care nu apar foarte des pe stradă”, ”E distractiv, interesant şi pot să învăţ lucruri mai noi. Ce înseamnă un spaţiu urban, am învăţat despre lumină, despre umbra, cum poate să fie frumos”, - Unde vă găsiţi ideile? ”Din mai multe locuri din lume unde sunt clădiri mari, frumoase, făcute mai speciale”.
Cursul este predat o oră pe săptămână sub îndrumarea învăţătorilor, dar şi a arhitecţilor voluntari care se străduiesc să adapteze materia astfel încât să fie pe înţelesul celor mici. ”Nu ne propunem să îi facem arhitecţi, ci pur şi simplu să cunoască câteva noţiuni.Îi ajută cumva să conştientizeze problemele sau soluţiile pentru problemele oraşului, să relaţioneze mai bine mediul din jur, îi învăţăm despre materiale, despre spaţiile urbane şi în general despre oraş”, afirmă Oana Aneci, arhitect voluntar.
”Înainte de începe şcoala, în septembrie, am fost cooptaţi, am fost pregătiţi cum să lucrăm în echipă: architect-învăţător şi după aceea am putut să intrăm la clasă”, precizează Alina Pătruţ, învăţătoare.
Pentru cursul opţional „De-a arhitectura în oraşul meu", învăţătorii au fost pregătiţi timp de trei săptămâni să deprindă elemetele de bază ale materiei. Disciplina a fost introdusă în programa şcolară de Ministerul Educaţiei, dar la iniţiativa Uniunii Arhitecţilor din România şi filialor locale ale Ordinului Arhitecţilor.
Redactor: Corina Sfia
Operator: Adrian Hrișcu
Editor web: Călin Țenche