Comuna Mașloc din județul Timiș a fost prima oprire a echipei de asistenți sociali. Aici au întâlnit-o pe Ancuța Brâncoveanu, o elevă care a terminat recent clasa a VIII-a. Din cauza problemelor financiare, mama fetei a luat în considerare şi optiunea de a renunța la școală. ”Sunt și singură, nu am putut să îi ofer. Salariul mi-a fost cam mic, dar mi s-a oferit un spijin și o să o trimit acum. A avut și note mai bune, si văd că se zbate ca tot copilul, așa că o trimit acum”, spune Eugenia Brâncovean, mama Ancuței.
Aşa că Ancuța va urma cursurile unei şcoli profesionale şi va încerca să devină croitoreasă. ”Bunica m-a mai învățat. Vreau să merg mai departe la școală. Nu prea sunt condiții, dar acum voi merge mai departe”, afirmă Ancuța Brâncovean.
”Un copil care termină clasa a VIII-a aici și vrea să meargă mai departe la liceu sau la școala profesională se împiedică în primul rând de navetă, de transport. Nu toate familiile își permit să plătească un abonament lunar. Am avut copii cu risc de abandon școlar, dar încercăm să ținem legătura cu familiile”, ne-a declarat Alina Spineanu, directorul Școlii Gimnaziale Mașloc.
Însă motivele pentru care elevii din Timiș renunță la școală sunt diverse. ”Printre motivele pe care le-am întâlnit se numără fie faptul că sunt mulți frați în familie și sunt dificultăți financiare, fie sunt familii de etnie romă și consideră școala ca ceva neimportant. Adesea, chiar și părinții sunt neșcolarizați”, precizează Smaranda Marcu, purtător de cuvânt al DGASPC Timiș.
”Procentul nu este foarte mare, dar asta nu înseamnă că nu îl luăm în considerare. Este sub 5%. Sunt date statistice, care se pot modifica de la an la an și în perioada anului școlar, pentru că sunt copii care deși sunt înscriși pot renunța pe parcurs sau situații inverse în care au renunțat, dar vor să revină”, ne-a declarat Aura Danielescu, inspectorul școlar general al județului Timiș.
Ca să evite abandonul şcolar, autorităţile din Timiş pun la dispoziţie, pe lângă consiliere, şi profesori itineranți, care să îi ajute pe copiii defavorizaţi să învețe în ritmul lor. ”Copiii merg după anumite programe specifice și sunt ajutați la materiile la care nu fac față după programa normală”, spune Carmen Rădulescu, profesor psihopedagog.
Abandonul școlar este declarat după doi ani în care elevul nu mai frecventează cursurile. În unitățile de învățământ din Timiș învață aproape 95 000 de elevi. La nivel național, un studiu UNICEF pentru perioada 2005-2009 arată că 20% dintre copiii de 3-6 ani nu merg la grădiniţă, iar 65 mii de copii cu vârste cuprinse între 7-10 ani nu frecventează şcoala.
Reporter: Raluca Popa
Operator: Dan Șoșdean
Editor web: Călin Țenche